HP skal stå i spidsen for alt og alle

HP Mobility Summit: HP har ikke nok i den aktuelle position som verdens største pc-producent. Virksomhedens intention er at lede alle de markeder, den kan, siger topchef Todd Bradley. Mobilitet, opkoblinger og design er HPs nøgleord i fremtiden.

Artikel top billede

Shanghai: Verdens største pc-producent, Hewlett-Packard, vil være så stor og dominerende, som det overhovedet er muligt.

Det var essensen af den tale, som Todd Bradley, executive vice president i HP, i dag holdt om HPs fremtidsvisioner.

Badet i blitzlys fra primært asiatiske journalister stod han på scenen på HP Mobility Summit i Shanghai, hvor omkring 300 journalister fra hele verden er samlet til pc-gigantens årlige pressekonference.

”Det er vores intention at være en leder, og det er vores intention at lede alle de markeder, vi kan være på,” sagde Todd Bradley, der rangerer lige under HPs administrerende direktør, Mark Hurd.

Fede tider

Den seneste opgørelse fra analysehuset Gartner viser, at HPs andel på verdensmarkedet for pc’er steg til 17,6 procent i første kvartal af 2007.

Til sammenligning sidder Dell, der er den næststørste pc-producent, kun på 13,9 procent.

En IDC-analyse viser stort set samme tendens. Her har HP en markedsandel på 19,1 procent mod Dells 15,2 procent.

Todd Bradley forsømte da heller ikke at nævne HPs aktuelle succes i sin tale i Shanghai.

”Det er skønt at hvile i øjeblikket, og det er skønt at se tilbage på, hvor godt et år, sidste år var. Men det er ikke sådan, vi bruger vores tid i Hewlett-Packard. Vi bruger langt mere tid på at se på fremtiden og på, hvordan vi kan fortsætte med at vokse,” sagde Todd Bradley, der har været i virksomheden siden 2005.

Design og opkoblinger

HP, der blev grundlagt i 1939 af to mænd med efternavnene Hewlett og Packard, har i dag afdelinger i mere end 170 lande og tusinder af ansatte over hele kloden.

Forretningen er i de senere år blevet udvidet markant i takt med den teknologiske udvikling, så HP i dag producerer alt lige fra stationære computere og printere, til mobiltelefoner og notebooks.

Det er de sidstnævnte, der bliver HPs fremtid, mener Todd Bradley.

Han peger dog også på, at det ikke længere er nok bare at lave bærbare computere – de skal kunne give brugerne en konstant mulighed for at koble sig på forskellige netværk.

”Det handler om at lave produkter, der giver dig mulighed for at koble dig på. At koble dig til mennesker, informationer, underholdning og det, der betyder allermest for dig,” sagde Todd Bradley.

Samtidig brugte han en del tid på at fortælle om designets betydning for den moderne forbruger.

”Folk elsker at vise dig deres nye mobiltelefon, kamera eller notebook, uanset om du er i Shanghai, Berlin eller enhver anden by i verden. Værdien af produktet er ikke kun, hvad det kan koble sig op på – men også, hvordan produktet ser ud, når det gør det,” mener Todd Bradley.

”Vi ser på flere ting, når vi designer produkterne. Hvordan føles det i din hånd, hvor simpelt er det at bruge, og hvor pålidelige er de opkoblinger, som det giver dig? Det er kombinationen af de ting, der skaber HPs muligheder i fremtiden,” lød det i dag fra Todd Bradley.

Store forandringer

Selvom Todd Bradleys tale var præget af, at det går godt for HP i øjeblikket, er det ingen hemmelighed, at selskabet i de senere år har været gennem en række omvæltninger.

Siden Mark Hurd trådte til som administrerende direktør i 2005, er flere end 15.000 medarbejdere blevet fyret.

Det er sket i et forsøg på at trimme virksomheden, og så sent som i marts måned sagde Mark Hurd, at HP fortsat skal skabe bedre regnskaber ved at reducere omkostningerne.

Den melding gentog Todd Bradley i dag også til pressekonferencen i Kina.

”Vores strategi er baseret på meget disciplinerede og effektive operationer. Ved at minimere omkostningerne, kan vi konkurrere på prisen og skabe den innovation, der er afgørende,” sagde Todd Bradley.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job