Investorer skubber en kvart milliard ind i Joost

Fire store investorer skubber en kvart milliard kroner ind i Janus Friis og Niklas Zennströms tv-projekt, Joost, der indtil nu alene har været finansieret af de to stifteres egen lomme. Pengene skal bruges til ekspansion.

Artikel top billede

Janus Friis' tv-projekt Joost får tilført en kvart milliard kroner i kapital.

Kun en uge efter den formelle lancering har Janus Friis og Niklas Zennströms tiltrukket betydelige beløb i kapital-tilskud til deres net-tv-projekt, Joost.

Fire store kapitalfonde har nemlig ifølge Financial Times pumpet godt en kvart milliard kroner ind i selskabet bag Joost.

Fondene er Sequioa Capital, der tidligere har pumpet penge ind i Yahoo, Google og YuoTube, Index Ventures, der tidligt investerede i Skype, samt medieselskabet CBS og Hong Kong-milliardæren Li Ka-shing, der er Asiens rigeste mand og ejer af Hutchison Whampoa, som blandt andet er medejer af teleselskabet 3.

Ifølge Financial Times er også medieselskabet Viacom med som støtte i en eller anden form.

Sigter efter flere hundrede millioner brugere

Ifølge Janus Friis, som har talt med Financial Times, skal den tilførte kapital anvendes til at få Joost ud til "hundrede millioner" seere.

"Vi er klar med produktet. Nu handler det alene om få fart på og udvide forretningen. Kapitalen handler alene om at få fart på alting," siger Janus Friis til avisen.

Den kvarte milliard falder på et tørt sted, idet Joost indtil nu alene har været finansieret af stifterne, der scorede milliarder af kroner, da de i 2005 solgte Skype til eBay.

Ifølge Janus Friis har et "par hundrede tusinder" persioner testet beta-versionen af Joost, som i sidste uge blev lanceret formelt.

Joost har for tiden indgået aftaler med tv-selskaberne CBS, Sony, Turner og Warner Brothers, ligesom der vil blive vist amerikansk ishockey og bil-væddeløb fra Indy Car-serien.

Coca-Cola og Nike har meldt sig som sponsorer.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S