Butlernetworks' WiMAX-drøm lever trods million-tab

Butlernetworks har investeret mere end 300 millioner kroner i WiMAX de seneste fem år. Trods et underskud på 50 millioner kroner i seneste regnskabsår og skarp konkurrence, er der god grund til optimisme, mener direktøren.

Artikel top billede

Det kan godt være, at Butlernetworks har fat i det, mange anser som fremtidens bredbåndsteknologi, men virksomheden betaler så sandelig også prisen for at være en del af eventyret.

I forsøget på at opbygge en landsdækkende infrastruktur til bredbånd via WiMAX og FWA-teknologi, har Butlernetworks i de seneste fem år investeret mere end 300 millioner kroner.

Men det er tilsyneladende for tidligt at høste gevinsterne, for i det netop offentliggjorte regnskab for 2006 har Butlernetworks et underskud på 50,7 millioner kroner.

Det koster at udbygge

Alligevel er der grund til optimiste, mener administrerende direktør Søren Støvring-Hallsson.

"Målet er, at vi inden for nogle år skal nå et positivt resultat, men vores resultat påvirkes jo af, at vi har udbygget vores net meget kraftigt de seneste par år. Det er klart, at det koster noget, men når man så har lavet den udbygning, går det relativt hurtigt med at få nye kunder," siger Søren Støvring-Hallsson.

Han peger på, at selve driftsresultatet blev fordoblet i 2006 til 7,3 millioner kroner, og at det dermed var virksomhedens bedste år hidtil.

Kræver investeringer

I alt investerede Butlernetworks 54,6 millioner i infrastrukturen i 2006. Pengene blev blandt andet brugt på at udbygge WiMAX-netværket og den tilhørende backbonestruktur.

"Dels bygger vi et fibernet til at transportere de store mængder data. Dels skal der bygges nogle basestationer, og der skal installeres udstyr ude hos kunderne," forklarer Søren Støvring-Hallsson.

Butlernetworks arbejder også på at udvikle et mobilt bredbåndsnetværk, B/Mobile, der skal køre på flere forskellige netværksteknologier med automatisk roaming.

Virksomhedens mål er at levere totalløsninger til erhvervslivet, så kunderne har en bredbåndsforbindelse ved hånden, uanset om man er på farten eller på kontoret.

Overhalet af udviklingen?

Siden Butlernetworks kom til verden ved årtusindskiftet, har bredbåndsindustrien dog udviklet sig kolossalt. For det første er priserne på ADSL-bredbånd raslet net, samtidig med at hastighederne er skudt i vejret.

For det andet er elselskaberne trådt ind på bredbåndsscenen med fiberbredbånd, der ligesom Butlernetworks' produkter passer godt til erhvervslivet.

For det tredie har teleselskaberne lanceret mobile bredbåndsprodukter i form af EDGE, 3G og nu også Turbo 3G (HSDPA).

Alligevel er Søren Støvring-Hallsson ikke bange for, at virksomhedens millioninvesteringer skal vise sig at være forgæves, fordi kunderne er forsvundet til andre virksomheder.

"Vi føler faktisk, at vi får de kunder, vi havde forventet, og vi oplever vækst. Det er fuldstændig rigtigt, at der er mange gode ADSL-tilbud, men det er asymmetriske forbindelser (hurtigere download end upload, red.), og vi henvender os kun til erhvervslivet, der i meget stor grad efterspørger symmetriske forbindelser," siger Søren Støvring-Hallsson.

Butlernetworks dækker i dag cirka 90 procent af Danmark. Virksomheden har omkring 60 ansatte.

Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Sikkerhed | Aarhus C

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

22. januar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly