Begejstring: Outsourcing sikrer klar ansvarsfordeling

Tema: Skalerbarhed og klar ansvarsfordeling er blandt de vigtigste fordele ved at outsource it-driften, mener InterMail.

InterMail var nået til et punkt, hvor hverken den hidtidige eksterne leverandør af it-ydelser eller de interne it-ressourcer kunne følge med virksomhedens hæsblæsende vækst.

Derfor indgik InterMail for nylig en aftale om at lægge hele it-driften ud til Servicegruppen i en femårig kontrakt– en beslutning, der ifølge økonomidirektør Henrik Starup ikke var så lige til endda.

”Vi stod med det klassiske dilemma. Er det dyrere eller billigere med outsourcing. Vi vendte og drejede det totale omkostninger (TCO), og beregningerne kunne – alt efter metoden – vise begge dele,” siger Henrik Starup.

Når det alligevel endte med et klart ja, hænger det både sammen med at InterMail havde besluttet sig for at bruge outsourcing som et led i en strategi om at samle virksomhedens tre divisioner på en fælles platform.

Samtidig skal Intermails tre divisioner også over på et fælles ERP-system så man kan udnytte de stordriftsfordele, og samtidig underbygger et fælles system InterMails forretningsstrategi om at sælge på tværs og servicere kunderne på tværs af virksomheden.

Nok så væsentligt i den forbindelse er, at den hidtidige, mindre it-serviceleverandør, der stod for driften af InterMails egne servere, ikke længere kunne følge med firmaets vækst.

Print og kuvertering

InterMail lever af at levere print og kuvertering af fakturaer, direct mail til e-mail og SMS udsendelser for andre firmaer.

Det bliver årligt til op mod 500 millioner breve, der distribueres i hele Europa.

Det er gået så godt, at InterMail i januar købte den svensk/finske OP-koncern og dermed ryger det børsnoterede InterMails omsætning i et hug op over en halv milliard kroner.

Samtidig fordobles antallet at brugere af virksomhedens it til ca. 500, når OP-konceren, efter planen, også føres over på den fælles it-platform.

”Vi vil have en fælles platform, der skal være skalerbar. Vi er blevet væsentligt større og derfor har vi bruge for nogen der kan håndtere, at vi for eksempel siger, at vi skal have 50 ekstra brugere på fra på mandag,” siger Henrik Starup.

Skalerbarheden er en af de væsentlige fordele ved outsourcingaftalen med Servicegruppen.

”Og vores vurdering er, at det stadigvæk er en fordel at outsource, hvis vi har op til 800 brugere. Derefter skal man overveje, om det kan betale sig at opbygge en egen it-drift.

Men også det faktum, at InterMail nu har – det var et krav i aftalen med Servicegruppen – et såkaldt single point of contact (SPOC) har været en vigtig faktor.

”Vi skal kun henvende os et sted og til en person. Der er et klart og ufravigeligt ansvar i forhold til at it-driften bare kører”, siger Henrik Starup.

Spørgsmålet om licenser for den Microsoft software, InterMail bruger, har dog givet Henrik Starup noget at tænke over.

I en tidligere aftale med en mindre serviceleverandør betalte man bare for det månedlige forbrug af f.eks. Office kontorpakken.
Men med mange flere brugere kan det ikke betale sig længere.

”Microsoft har 27 forskellige licenspakker, som er svære at gennemskue. Men når man kommer over cirka 200 brugere kan det bedre betale sig selv at købe softwaren. Så vi ejer nu selv softwaren, men det er stadigvæk outsourcet.” siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Hellerup

    Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

    Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

    Digital transformation | København Ø

    Analytics, BI og AI

    Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S