CIO i Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt (th) får overrakt prisen som Årets CIO 2007 af direktør i IDC Nordic, Per Andersen (tv). I baggrunden Computerworlds chefredaktør, Mikael R. Lindholm. (Foto: Mikael Rieck)

It-lederen er firmaets vigtigste idé-mand i fremtiden

Reportage CIO 2007: Tal i forretningstermer, sæt dig selv i scene, fornem brugernes behov og sørg for at få gode idéer. Konferencen Årets CIO var rig på råd til, hvordan it-lederen kan blive fremtidens vigtige mand.

På den ene side står en kamp-beredt it-leder, der er parat til at gøre sig gældende på direktionsgangen.

På den anden side en direktion, der ofte er mere end parat til at inddrage it-lederen i virksomhedens strategiske spil.

Men trods gode viljer synes det alligevel at være så hundesvært at bringe it-lederens kompetencer i spil.

Nogenlunde sådan kan forholdet mellem it-afdelingen og virksomhedsledelsen karakteriseres, hvis man summerer op på budskaberne på konferencen Årets CIO.

It-lederen før nøglerolle
For før gårsdagens kåring af Danfoss' CIO, Kenneth Egelund Schmidt, som Årets CIO 2007, var omkring 150 mennesker nemlig mødt frem for at blive klogere på rollen som it-leder.

I fremtiden kommer it-lederen nemlig til at spille en nøglerolle for virksomheders succes.

Som eksempel nævnte Per Andersen, administrerende direktør i IDC Nordic, at mange af indstillingerne til Årets CIO bar præg af en tendens til, at it er helt afgørende at muliggøre virksomheders opkøb, fusioner og frasalg.

"Vi ser, at det er en vigtig tendens og udfordring for it-lederne," sagde han.

Her er koblingen
It-lederens vigtige rolle havde Mogens Weinreich, administrerende direktør for SAS Institute også på sin agenda.

"I kan koble it sammen med forretningskravene. I har indsigt i, hvad man kan med it," sagde han opmuntrende til forsamlingen og fortalte en historie om en mellemstor finansiel virksomhed, hvor det netop blev it-lederen, der fandt nøglen til fremtidens strategi.

Find spillereglerne
En stor del af konferencen drejede sig således også om, hvordan både ledelsen og it-afdelingen kan finde de fælles spilleregler – eller en anden metafor – bygge broen over den kløft, der tilsyneladende stadig er.

Midlerne hed i høj grad dygtigt lederskab og kommunikation.

Begge dele kan ofte have trænge kår, som Claus Juhl, administrerende direktør for Københavns Kommunes Økonomiforvaltning.

"Som regel går det meget godt med at kommunikere i forretningssprog, men så kommer vi hen til november, hvor der foregår noget i Cannes, og bagefter kommer it-folkene hjem og taler et helt uforståeligt sprog med brug af nye termer," sagde han med en slet skjult hentydning til Gartners årlige Symposium i Sydfrankrig.

Tal i forretningstermer
CFO hos Novo Nordisk, Jesper Brandgaard, havde en opfordring til it-lederne om at kommunikere i forretningssprog og termer.

Hos Novo Nordisk forsøger de blandt andet at løse den udfordring, ved at CIO'en, Lars Fruergaard, ikke kun har ansvaret for informationsteknologien, men han har også ansvaret for licensiering og køb af salg af virksomheder.

"For at kunne det, så skal han have dyb indsigt i forretningen," sagde Jesper Brandgaard.

Lyt til brugerne
Ciscos europæiske CIO, Yvic Le Scouezec, opfordrede også til, at it-afdelingen bygger kommunikationskanaler ud til medarbejderne for at spotte, hvordan it-afdelingen bedst kan dække medarbejdernes behov.

"For få år siden blev hele 30 procent af de nyskabelser, vi udviklede til forretningen, slet ikke taget i brug. Vi pushede simpelthen for hårdt," sagde Yvic Le Scoouzec.

Siden har de arbejdet meget med at komme endnu tættere på behovene hos medarbejderne.

"I salgsafdelingen taler vi eksempelvis med medarbejderne, sidder med på kundemøder, taler med kunderne – vi prøver at leve os ind i salgsmedarbejderens hverdag," sagde han.

Som en dans
Kommunikation var også på agendaen for vinderen af titlen som Årets CIO 2007.

"For nylig fik jeg en ny chef. Da jeg skulle forklare, hvordan vi bidrog til forretningen, brugte jeg i stedet for at tale om it-governance en metafor. Jeg betegnede os som en dansepartner. 'Nogle gange er det os, der fører – andre gange er det jer'," berettede Kenneth Egelund Schmidt.

Et andet potentielt vidundermiddel til at sikre, at it bidrager til virksomhedens strategi, handler om lederskabet.

Per Andersen fra IDC Nordic opfordrede it-lederne til selv at tage ansvar:

"Det er også op til it-lederen at definere sin egen rolle. Det er it-chefens opgave at pushe sig selv derhen, hvor vedkommende kan sikre sig at få strategisk indflydelse," sagde han.

Brug tid i Leadership-hjørnet
Og så handler det også om at få de gode idéer, mente Mogens Weinreich fra SAS Institute.

Det kræver, at it-lederen kan bevæge sig væk den del af jobbet, der handler om management i form af kontrol og opfølgning.

I stedet skal it-lederen bevæge sig over mod den muligvis mere forsømte del, som handler om leadership, hvor det handler om værdiskabelse og strategi.

"Brug mere til i Leadership-hjørnet," sagde Mogens Weinreich, der løftede sløret for, at han selv arbejder hjemme en dag om ugen for at tænke større tanker.

"Nogle gange kan en sådan dag godt ende med at blive uproduktiv. Men sommetider er det også der, at man får de helt nye og banebrydende idéer," sagde han.

Handler om en positiv indstilling
Og for at runde det hele af, kom coachen og motivationseksperten Martin Erichsen på banen med et budskab om, at det hele handler om indstilling til tingene.

"Der vil altid være værdige modstandere på din vej, som kan gøre det hele surt. At komme videre afhænger udelukkende af, om du har en positiv eller negativ indstilling til tingene. Og så hele tiden holde fast i målet," sagde han.

"Det er som med Tiger Woords. Han har et mål om at blive verdens bedste golfspiller – så hvor mange slag skal der til, før han når det mål? Det er ikke til at svare på. Han bliver bare ved og ved," sagde Martin Ericssen.

Og således opmuntret kunne de 150 fremmødte i dag vende tilbage til deres respektive arbejdspladser.

Og måske inspireret til at lede og kommunikere bare en smule bedre.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategiske it-sikkerhedsdage 2021

God it-sikkerhed er blevet en strategisk disciplin der kombinerer ledelse, adfærd, processer og teknologi. Men hvor lægger du niveauet? Hvad er vigtigt for forretningen og den drift? Hvad er knapt så vigtigt? Hvordan indtænker du it-sikkerheds-indsatsen strategisk? Hvad gør du, når skaden er sket? Bliv klogere på ”Strategiske it-sikkerhedsdage 2021: Trusler, tendenser og værktøjer”.

26. januar 2021 | Læs mere


Fuel your IT with the best-kept secret in IBM

It takes massive computing power to accurately calculate weather forecasts – and to secure that people and businesses are able to access detailed information about whether it is going to rain, shine, storm, or snow. In this seminar, you will have the chance to hear the British Met Office describe how they do exactly that.

28. januar 2021 | Læs mere


Sandheden om Schrems II – erhvervslivets nye Cuba-krise

Konsekvenserne af Schrems II kan meget vel gå hen og blive en af de største udfordringer for danske virksomheder i 2021. Så tjek ind på denne onlinebriefing, hvor den hemmelige Schrems II gæst, ComplyCloud og Datatilsynet giver dig indsigt i, hvad dommen i virkeligheden handler om, og hvilke menneskelige hensyn der ligger bag.

29. januar 2021 | Læs mere






Premium
Michael Meister fik et tilbud, han ikke kunne sige nej til: Her er hans plan som ny topchef for Cibicom
Interview:Michael Meister forlader snart IT Relation til fordel for rollen som topchef i danske Cibicom, hvor han skal være med til at sætte fart på væksten. Se hans plan for selskabet her.
Computerworld
Nokia tog afsked med tusindvis af ansatte efter kæmpe nedtur: Sådan går det for dem i dag
Mere end 21.000 forlod Nokia under selskabets nedtur, som også ramte hårdt i Danmark. Nu har forskere undersøgt, hvordan det er gået for de tidligere Nokia-folk.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
White paper
Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi
Evnen til at tilpasse sig en verden i konstant forandring bliver afgørende for virksomhedens mulighed for at vækste i fremtiden. Ét af de finansielle håndtag du kan skrue på, er en hel eller delvis outsourcing af it-driften. I e-bogen ”Kunsten at navigere i en tilpasningsøkonomi” får du viden om, hvordan din virksomhed kan bruge tilpasningsøkonomi til at håndtere fremtidens krav til it. Vi spørger blandt andet: - Kan din virksomhed skalere og tilpasse sin digitale kapacitet og økonomi? - Har dine kunder tillid til, at du har de skarpeste it-løsninger? - Ville I kunne styrke forretningen ved at give jeres it mere fokus? - Kan I få øget funktionalitet til samme pris? Vi fokuserer på risiko, økonomi, fokus og valg af it-partner, som er fire opmærksomhedspunkter du skal have styr på for at lykkes med at tilpasse virksomheden til at modstå forandringerne i verden.