It-lederen er firmaets vigtigste idé-mand i fremtiden

Reportage CIO 2007: Tal i forretningstermer, sæt dig selv i scene, fornem brugernes behov og sørg for at få gode idéer. Konferencen Årets CIO var rig på råd til, hvordan it-lederen kan blive fremtidens vigtige mand.

Artikel top billede

CIO i Danfoss, Kenneth Egelund Schmidt (th) får overrakt prisen som Årets CIO 2007 af direktør i IDC Nordic, Per Andersen (tv). I baggrunden Computerworlds chefredaktør, Mikael R. Lindholm. (Foto: Mikael Rieck)

På den ene side står en kamp-beredt it-leder, der er parat til at gøre sig gældende på direktionsgangen.

På den anden side en direktion, der ofte er mere end parat til at inddrage it-lederen i virksomhedens strategiske spil.

Men trods gode viljer synes det alligevel at være så hundesvært at bringe it-lederens kompetencer i spil.

Nogenlunde sådan kan forholdet mellem it-afdelingen og virksomhedsledelsen karakteriseres, hvis man summerer op på budskaberne på konferencen Årets CIO.

It-lederen før nøglerolle

For før gårsdagens kåring af Danfoss' CIO, Kenneth Egelund Schmidt, som Årets CIO 2007, var omkring 150 mennesker nemlig mødt frem for at blive klogere på rollen som it-leder.

I fremtiden kommer it-lederen nemlig til at spille en nøglerolle for virksomheders succes.

Som eksempel nævnte Per Andersen, administrerende direktør i IDC Nordic, at mange af indstillingerne til Årets CIO bar præg af en tendens til, at it er helt afgørende at muliggøre virksomheders opkøb, fusioner og frasalg.

"Vi ser, at det er en vigtig tendens og udfordring for it-lederne," sagde han.

Her er koblingen

It-lederens vigtige rolle havde Mogens Weinreich, administrerende direktør for SAS Institute også på sin agenda.

"I kan koble it sammen med forretningskravene. I har indsigt i, hvad man kan med it," sagde han opmuntrende til forsamlingen og fortalte en historie om en mellemstor finansiel virksomhed, hvor det netop blev it-lederen, der fandt nøglen til fremtidens strategi.

Find spillereglerne

En stor del af konferencen drejede sig således også om, hvordan både ledelsen og it-afdelingen kan finde de fælles spilleregler – eller en anden metafor – bygge broen over den kløft, der tilsyneladende stadig er.

Midlerne hed i høj grad dygtigt lederskab og kommunikation.

Begge dele kan ofte have trænge kår, som Claus Juhl, administrerende direktør for Københavns Kommunes Økonomiforvaltning.

"Som regel går det meget godt med at kommunikere i forretningssprog, men så kommer vi hen til november, hvor der foregår noget i Cannes, og bagefter kommer it-folkene hjem og taler et helt uforståeligt sprog med brug af nye termer," sagde han med en slet skjult hentydning til Gartners årlige Symposium i Sydfrankrig.

Tal i forretningstermer

CFO hos Novo Nordisk, Jesper Brandgaard, havde en opfordring til it-lederne om at kommunikere i forretningssprog og termer.

Hos Novo Nordisk forsøger de blandt andet at løse den udfordring, ved at CIO'en, Lars Fruergaard, ikke kun har ansvaret for informationsteknologien, men han har også ansvaret for licensiering og køb af salg af virksomheder.

"For at kunne det, så skal han have dyb indsigt i forretningen," sagde Jesper Brandgaard.

Lyt til brugerne

Ciscos europæiske CIO, Yvic Le Scouezec, opfordrede også til, at it-afdelingen bygger kommunikationskanaler ud til medarbejderne for at spotte, hvordan it-afdelingen bedst kan dække medarbejdernes behov.

"For få år siden blev hele 30 procent af de nyskabelser, vi udviklede til forretningen, slet ikke taget i brug. Vi pushede simpelthen for hårdt," sagde Yvic Le Scoouzec.

Siden har de arbejdet meget med at komme endnu tættere på behovene hos medarbejderne.

"I salgsafdelingen taler vi eksempelvis med medarbejderne, sidder med på kundemøder, taler med kunderne – vi prøver at leve os ind i salgsmedarbejderens hverdag," sagde han.

Som en dans

Kommunikation var også på agendaen for vinderen af titlen som Årets CIO 2007.

"For nylig fik jeg en ny chef. Da jeg skulle forklare, hvordan vi bidrog til forretningen, brugte jeg i stedet for at tale om it-governance en metafor. Jeg betegnede os som en dansepartner. 'Nogle gange er det os, der fører – andre gange er det jer'," berettede Kenneth Egelund Schmidt.

Et andet potentielt vidundermiddel til at sikre, at it bidrager til virksomhedens strategi, handler om lederskabet.

Per Andersen fra IDC Nordic opfordrede it-lederne til selv at tage ansvar:

"Det er også op til it-lederen at definere sin egen rolle. Det er it-chefens opgave at pushe sig selv derhen, hvor vedkommende kan sikre sig at få strategisk indflydelse," sagde han.

Brug tid i Leadership-hjørnet

Og så handler det også om at få de gode idéer, mente Mogens Weinreich fra SAS Institute.

Det kræver, at it-lederen kan bevæge sig væk den del af jobbet, der handler om management i form af kontrol og opfølgning.

I stedet skal it-lederen bevæge sig over mod den muligvis mere forsømte del, som handler om leadership, hvor det handler om værdiskabelse og strategi.

"Brug mere til i Leadership-hjørnet," sagde Mogens Weinreich, der løftede sløret for, at han selv arbejder hjemme en dag om ugen for at tænke større tanker.

"Nogle gange kan en sådan dag godt ende med at blive uproduktiv. Men sommetider er det også der, at man får de helt nye og banebrydende idéer," sagde han.

Handler om en positiv indstilling

Og for at runde det hele af, kom coachen og motivationseksperten Martin Erichsen på banen med et budskab om, at det hele handler om indstilling til tingene.

"Der vil altid være værdige modstandere på din vej, som kan gøre det hele surt. At komme videre afhænger udelukkende af, om du har en positiv eller negativ indstilling til tingene. Og så hele tiden holde fast i målet," sagde han.

"Det er som med Tiger Woords. Han har et mål om at blive verdens bedste golfspiller – så hvor mange slag skal der til, før han når det mål? Det er ikke til at svare på. Han bliver bare ved og ved," sagde Martin Ericssen.

Og således opmuntret kunne de 150 fremmødte i dag vende tilbage til deres respektive arbejdspladser.

Og måske inspireret til at lede og kommunikere bare en smule bedre.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S