Danskerne vil ikke betale for bredbånd

Den danske befolkning er generelt blevet mere interesseret i fiberbredbånd og højhastighedsbredbånd på kobbernettet. Tegnebogen bliver dog i baglommen.

Artikel top billede

Kun to procent af danskerne mener, at det er en vigtig fordel med ét kontrapunkt for alle tjenester.

En ny undersøgelse fra analysehuset Wilke viser, at danskerne generelt er blevet mere interesseret i det lynhurtige bredbånd og i at modtage internet, fjernsyn og telefoni via den samme forbindelse.

I oktober 2006 var kun 27 procent af danskerne interesseret eller meget interesseret i de høje hastigheder.

I dag er tallet steget til 47 procent, og samtidig er det i dag kun 36 procent, der ikke er interesseret i fiber mod hele 58 procent for et år siden.

"Over det seneste års tid har der været markant mere fokus via medier og reklamer, og samtidig er der også blevet skabt en del opmærksomhed lokalt i form af energiselskaberne," forklarer Kris Østergaard, der er seniorkonsulent hos Wilke.

I øjeblikket graver 15 danske fiberselskaber, ejet af elselskaberne, de lynhurtige optiske kabler ned i jorden.

Samtidig er alle de etablerede internetudbydere i gang med at øge hastighederne på kobbernettet.

Skår i glæden

Her stopper festen dog også, for den øgede interesse medfører ifølge den repræsentative undersøgelsen ikke en øget lyst til at betale for fiberbredbånd eller højhastighedsbredbånd på kobbernettet.

Hele 60 procent finder det ligefrem usandsynligt eller meget usandsynligt, at de skifter til en anden TV, internet og telefoniløsning inden for det næste år.

"Det er jo paradoksalt, at man kan se en væsentlig stigning i interessen, men at man samtidig kan se en så stor gruppe, som finder et skifte usandsynligt," lyder det fra Kris Østergaard.

Det er blandt andet de såkaldte triple play-løsninger, der er salgsargumentet, når energiselskaberne og de etablerede internetudbydere skal sælge højhastighedsbredbånd.

"Så der ligger en stor kommunikationsopgave forude. Når der er så mange, der finder det usandsynligt at skifte, skal du virkelig formå at sælge merværdien til kunderne," siger Kris Østergaard fra Wilke.

Ser ikke mulighederne

Den udfordring understreges af danskernes svar på, hvilke fordele der er de vigtigste ved fiberbredbånd og højhastighedsbredbånd.

Ganske vist svarer 19 procent, at fordelen er en billigere samlet regning på TV, telefoni og internet, og 15 procent mener, at fordelen er en hurtigere internetforbindelse.

Men idéen om det intelligente hjem, hvor der er adgang til alt via den samme forbindelse falder samtidig lidt til jorden.

For eksempel mener kun 0,2 procent, at det er en vigtig fordel at kunne bestille film via TV'et, og kun to procent vurderer, at det er en vigtig fordel med ét kontrapunkt for alle tjenester.

"På det punkt er vi stadig relativt umodne i forhold til at se mulighederne, og dermed er der også en stor kommunikationsopgave for dem, der gerne vil sælge produkterne," siger Kris Østergaard.

Han peger på, at tallene til dels også skyldes, at de mere avancerede ydelserne over højhastighedsbredbånd fortsat er få.

"Ydelser som digitalt TV og Video On Demand er stadig relativt umodne produkter," siger Kris Østergaard.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly