Crash-kunde afviser skyld i Cybercity-nedbrud

Virksomheden JWN Data forstår ikke Cybercitys udmelding i forbindelse med de store mailproblemer i sidste uge.

"Vi gjorde som vi plejer."

Sådan lyder det fra Jørgen Richardt Jensen, programmør hos JWN Data. Han undrer sig over den melding, som kom fra Cybercity i sidste uge, som forklarede, at en enkelt kunde havde lagt mailsystemet ned forrige mandag.

Jørgen Richardt Jensen og JWN Data, som blandt andet sender store mængder nyhedsbreve ud for kunder, er formentlig den kunde, som der henvises til. Men det vil Cybercity ikke kommentere.

Cybercity forklarede problemerne med, at en kunde havde sendt 50.000 e-mails på en forkert gateway, og det havde lagt mail-serveren ned, og givet problemer for firmaets andre kunder.

Cybercity gav kunden besked på at skifte gateway, og i i løbet af den pågældende eftermiddag kørte serverne igen.

Sendte 25.000 e-mails

Jørgen Richardt Jensen fra JWN Data var i gang med at udsende cirka 25.000 e-mails for en kunde, da nedbruddet skete. Han sendte dem over vip.cybercity.dk, som han plejer.

Han fik et opkald fra Cybercity om, at firmaet skulle holde op med at sende via den, ellers ville linjen blive lukket. I stedet skulle der altså sendes via mailgate.cybercity.dk.

"Jeg kender slet ikke den gateway. Vi har altid brugt den anden," fortæller Jørgen Richardt Jensen, som oplyser, at han både om fredagen og mandag formiddag havde gennemført lignende opgaver.

Nåede ikke frem

Derfor har JWN Data svært ved at genkende det billede, som Cybercity tegnede af nedbruddet.

Hverken størrelsen eller mængden af mails var ekstraordinær, så Jørgen Richardt Jensen mener, at der må være andre årsager til nedbruddet.

"Måske var systemet nede inden, vi sendte, for der kom ingen mails frem. Systemet plejer at køre fornuftigt. Jeg har aldrig før oplevet sådan et performancedrop," siger Jørgen Richardt Jensen, som mener, at det var en fejl at Cybercity meldte ud, som de gjorde.

"Jeg forstår ikke, at de melder ud på den måde, for vi er jo en af deres egne erhvervskunder," lyder det fra Jørgen Richardt Jensen.

Cybercitys pressechef Peter Glüsing vil ikke kommentere oplysninger om enkelte kunder.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S