SMS-leverandører trues med bøder

Fem store mobilselskaber vil straffe indholdsleverandører, der ikke overholder reglerne.

Udbydere af ringetoner, SMS-konkurrencer og andre mobile indholdstjenester skal fremover have mere fokus på at overholde reglerne, ellers skal de betale 1500 kroner per overtrædelse.

Det er Sonofon, TDC, Tele2, Telia, 3 og indfører nu en bod på 1.500 kroner til indholdsleverandører, der ikke giver kunderne lovpligtige oplysninger i forbindelse med købet.

Og der er tilsyneladende brug for det. Efter aftale med Forbrugerombudsmanden har selskaberne gennemført en stikprøvekontrol over en periode på tre måneder.

Stikprøverne afslørede 183 fejl i 89 af de i alt 149 stikprøver. 85 procent af tilfældende drejede sig om manglende information om betaling, fortrydelsesret eller indholdsudbyderens navn, adresse og telefonnummer.

”Det er ærgerligt, at der fortsat er enkelte indholdsudbydere, som ikke kan finde ud af at efterleve den rammeaftale, der skal gøre det nemt for vores kunder,” siger de fem selskaber i en fælles udtalelse.

Selskaberne er glade for, at kontrollen har virket og har afsløret de mange fejl. Fejlene i sig selv vil de dog gerne til livs, og derfor indfører de nu en bod på 1.500 kroner for alle overtrædelser, uanset størrelse.

”Vi forventer, at det vil medføre en fald i antallet af fejl de kommende måneder,” siger selskaberne i udtalelsen.

Teleankenævnets Sekretariat har stået for at foretage stikprøverne.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere