Ekspert advarer firmaer mod sociale netværkssider

Medarbejdernes tilstedeværelse på sociale netværkssider som LinkedIn, Facebook og MySpace bør have virksomhedernes opmærksomhed, mener Gartner. Dansk ekspert er enig.

Hvad skriver nuværende og tidligere medarbejdere om virksomheden på LinkedIn? Eller Facebook? Eller MySpace?

Netop disse for virksomhederne ofte ukontrollable informationer vil i stigende omfang komme til at påvirke virksomhedernes omdømme.

Det bør virksomhederne – og helst i samme takt som medarbejderne i stigende grad flokkes om de nye medier – forholde sig til, mener flere eksperter.

Vice president hos Gartner, Jay Heiser, går til yderlighederne.

"Inden for få år bør virksomhederne overveje, om der skal opstilles politiker for medarbejdernes involvering på sider som eksempelvis LinkedIn," siger Jay Heiser.

I strid med virksomhedens politik

Han medgiver, at det er problematisk med regler, men omvendt kan det i visse tilfælde være nødvendigt.

Især i forhold til flere engelske og amerikanske firmaer, som mange gange har regler imod at udtale sig om tidligere medarbejderes handlinger, hvilket der er åbnet op for på LinkedIn:

"I nogle tilfælde kan det, der sker, være direkte i mod virksomhedens politik allerede," siger han.

Trine-Maria Kristensen, der er dansk ekspert i de nye sociale medier, mener også, at virksomhederne bør forholde sig aktivt til det væld af informationer, som opstår om virksomhederne på internettet.

Overblik – herefter strategi

Dog er hun ikke en fortaler for, at der laves forbud og restriktioner:

"I stedet bør virksomhederne forsøge at lave positive retningslinjer. Virksomhederne bør være bevidste om, at de optræder på nettet på mange flere måder end virksomhedens website – for eksempel i form af medarbejdernes stemmer," siger hun.

Trine-Maria Kristensen opfordrer virksomhederne til at forme en strategi for den samlede tilstedeværelse på internettet.

I første ombæring er det en god idé blot at få et overblik over alle de steder, hvor virksomheden er repræsenteret – både positivt og negativt.

"Det vil give virksomheden en mulighed for at lægge en strategi for at forstærke de positive budskaber og en strategi for, hvor der skal dæmmes op for de negative budskaber," siger Trine-Maria Kristensen.

Inviter til dialog

Under alle omstændigheder – mener hun – er det nødvendigt at skabe en platform, hvorfra man kan håndtere nettets nye debatform.

"Det stærkeste våben er selv at være tilstede i form af blogs, debatforaer – og i det hele taget invitere til dialog. Det er svært at komme aktivt på banen, hvis man kun kan lægge pressemeddelelser ud på websiden," siger hun.

Jay Heiser fra Gartner mener ikke kun, at virksomhederne bør tage medarbejdernes tilstedeværelse på eksempelvis LinkedIn alvorligt. Medarbejderne selv bør også tage ansvar – også for deres egen skyld:

"I stigende grad udnytter rekrutteringsfirmaer, at de kan få fat i væld af informationer om potentielle kandidater på internettet," siger han.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Csis Security Group A/S

    Senior Software Engineer

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Senior OT Cybersecurity Advisor til Københavns Metro

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S