Her er Nokias bud på den mobile fremtid

På konferencen The Way We Live Next i den finske by Oulu viste Nokia kommende produkter frem for verdenspressen.

Artikel top billede

aeon er et af Nokias bud på fremtidens mobiltelefoner med touch-teknologi. aeon kan dog ikke købes i butikkerne, for den er kun et eksempel.

Hvordan kommer fremtidens mobiltelefoner og mobile services til at se ud?

Det forsøgte Nokia at give et bud på, da verdenspressen i sidste uge var inviteret til Oulu i Finland, hvor teleproducenten viste kommende produkter og teknologier frem.

Her er et lille indblik i noget af det, finnerne er på vej med:

Touch-teknologi

Det mest interessante tiltag fra Nokias side er nok den nye touch-teknologi, som bliver lanceret til S60-platformen.

Det nye touch-interface minder rent grafisk en del om Apples iPhone-teknologi, og det er i en eller anden grad nok også et modsvar til Apple, men alligevel har Nokia flere kort i ærmet. Med finnernes touch-teknologi vil nye telefoner også kunne reagere på bevægelser ved hjælp af sensor-teknologi.

For eksempel kan man skifte sang på telefonen ved at ryste den let i lommen, eller man kan skrue op for lyden ved at klemme på telefonen.

Man vil også kunne sætte telefonen på lydløs ved at lægge den med displayet nedad eller rotere et billede på skærmen blot ved at vende telefonen fysisk.

Med touch-produkterne vil der også være tactile feedback, hvilket betyder, at man kan mærke en reaktion i telefonen, når man trykker på skærmen.

Nokia er dog endnu meget sparsom med detaljerne om, hvad der er reelle muligheder, og hvad der er fremtidsvisioner. Finnerne regner med at komme med de første telefoner, der understøtter touch-teknologien i 2008.

Point & Find

I 2008 lancerer Nokia det første eksempel på en ny form for internetnavigation, hvor man bruger de fysiske omgivelser til at navigere.

Konceptet er, at man ved hjælp af mobilens kamera kan pege på forskellige ting, for eksempel en taske i en butik eller et restaurant-skilt, og så sender mobilen automatisk en videre til relevant information på nettet – for eksempel en anmeldelse af restauranten.

Nokia har også planer om at koble mobilens kamera med GPS'en, så man, hvis man peger på en biografplakat ikke bare bliver ført til mere info om filmen, men også til online-billetreservationen hos den specifikke biograf.

WidSets

En internetservice til både high-end og low-end mobiler, der gik i luften i juni 2006 som beta. Betaperioden er nu slut, og WidSets rummer over 2000 såkaldte widgets, der er små programmer, rss-feeds og spil, der gratis kan tilføjes til mobilen.

Man kan blandt andet hente en email-klient, og det er også muligt at skabe sine egne widgets. WidSets har ifølge Nokia i dag over fire millioner registrerede brugere på verdensplan.

Shoot-to-translate

Ved hjælp af mobilens kamera kan man tage et billede af noget tekst på et fremmed sprog og få det oversat real-time til ens eget sprog. Servicen er på trapperne, men i første omgang skal man nok ikke forvente sig hverken danske oversættelser eller særligt omfattende oversættelses-biblioteker.

Near Field Communication

løbet af få år vil mobilen være et helt almindeligt betalingsmiddel i butikkerne, mener Nokia. Det sker ved hjælp af Near Field Communication (NFC), som er baseret på RFID-teknologi og allerede implementeret i den første Nokia-telefon. Hør podcast om Nokias NFC

Demo af Nokias touch-teknologi

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil