Derfor er Steve Jobs verdens stærkeste

ComputerViews: Cool magt har afløst rå magt. Det handler ikke længere om størrelse, men om at mobilisere masserne. Læs teorien bag kåringen af Apples Steve Jobs som verdens stærkeste.

Artikel top billede

ComputerViews: Magtens ansigter skifter udseende i disse år.

I en global innovationsøkonomi, hvor den gode ide kan flytte verden, er klodens mest magtfulde erhvervsmand Apples topchef, Steve Jobs.

Det er i det mindste, hvad det indflydelsesrige erhvervsmagasin Fortune når frem til med sin Top 25-liste over verdens mest magtfulde i erhvervslivet.

Fortunes liste – og nye magtbegreb – er interessant. Magt handler ifølge magasinet i dag om ”at formå at opnå de mål, man sætter sig”.

Blød magt kan forandre

Hvis du mister den evne, står du med alvorlige problemer.

Hvis du har den, kan du forandre verden – og lukrere på det.

Denne magtdefinition er formuleret af Joseph Nye, rektor på Harvard's Kennedy School of Government, og oprindeligt tænkt som et begreb for storpolitisk magt i en verden, hvor hård magt – hvor man truer og tvinger sin vilje igennem med militær styrke – er erstattet af blød magt, hvor man overtaler folk og forhandler sig til målene.

Nyes tanker har ændret den måde, som udenrigspolitik bliver ført på.

Pointen er, at erhvervslederne i dag står i samme situation, som de politiske ledere.

De tider er forbi, hvor rå magt i skikkelse af størrelse, position og markedsandele sikrer indflydelse på, hvordan fremtiden former sig.

For eksempel er Microsoft nok installeret på 90 procent af verdens pc’er og har derfor økonomiske muskler nok til at opkøbe stort set alle potentielle trusler.

Men med gratis operativsystemer som Linux på markedet er rå kapitalkraft ikke længere nok til at fastholde Microsofts magt over fremtiden.

Fyringstrusler duer ikke mere

Tilsvarende kan erhvervslederne i ringere grad bruge fyringsinstrumentet til at få medarbejderne til at makke ret.

På et arbejdsmarked, hvor talent er i underskud og medarbejderne konstant har to jobtilbud i baglommen, betyder en fyringstrussel ikke nødvendigvis det store.

Der skal bløde magtinstrumenter til, som overtalelse og engagement omkring sagen.

Traditionel rå magt er derfor ifølge Fortune afløst af en ny ”cool” magt, som handler om nye ideer med overbevisningskraft nok til at mobilisere masserne.

Den slags ideer er iPod, iTunes, iPhone og Pixar eksempler på.

Selv om Apple ikke har adgang til musikindustriens veletablerede distributionssystemer og er en outsider inden for mobiltelefoner og film, så har Jobs formået at redefinere markederne til sin egen fordel, ligesom talenterne flokkes til Apple.

Det handler også om innovation

”Cool” magt er tæt beslægtet med innovation.

Nytænkende rebeller med radikale ideer får derfor mere pondus, men det udelukker på den anden side ikke topledere fra etablerede virksomheder.

Jeff Immelt fra General Electric, Katsuaki Watanabe fra Toyota og A.G. Lafley fra Procter & Gamble er alle på listen – og er alle innovative industrialister, hvis virksomheder rangerer højt på magasinet Business Weeks liste over verdens mest innovative virksomheder – en liste, hvor Apple i øvrigt er nummer et.

Spørgsmålet er, hvem vi ville se på en dansk liste over de mest magtfulde erhvervsledere efter Fortunes definition.

Næppe Mærsk McKinney Møller. Snarere Janus Friis, som især med Skype og måske med Joost har demonstreret magten i den gode ide på teleområdet og tv-markedet.

Fremtidens formuer vil blive skabt af de mennesker, der mestrer den nye ”cool” magt.

Interessant nok tæller listen over de 25, der mestrer det bedst i dag, hele syv it-virksomheder.

Hvem sagde, at it er uinteressant?

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S