Her er de 10 værste fejl, du kan begå

Tilbage til artiklen
Undgå de største innovationsdræbere i økonomisk uvejr

1. Fyr talenterne

At fyre talenterne med høje lønninger er en ganske smart metode til at nedbringe omkostningerne i en fart. Men det er skidt. For talentfulde medarbejdere er den anden vigtigste faktor i god innovation.

2. Skær ned på teknologien

Allerede nu findes der adskillige historier om, at virksomhederne vil skære på teknologien for at spare penge. (Sådan skrev vi forleden her på Computerworld).

Men også det kan være problematisk. Opblomstringen af sociale netværk og stærke kræfter blandt forbrugerne betyder, at virksomheder er blevet en del af en større samtale med forbrugerne.

Det betyder store investeringer i it.

3. Tage færre risici

God innovation kræver, at virksomhederne tager chancer og er gode til at håndtere fejl. Recession, derimod, har det med at gøre lederne mere konservative og minimere risici. Det handler om at bekæmpe det instinkt.

4. Stop produktudviklingen

Når spareplanen smides på bordet, betyder det ofte mindre produktudvikling. Men det skader virksomhederne i den efterfølgende opgangsperiode, hvor virksomheden vil have færre varer på hylderne og dermed en ringere evne til at tiltrække nye kunder.

5. Erstat den innovative chef med en omkostningsfokuseret chef

Pludselig nedgang i omsætningen får ofte bestyrelsen til at lede efter ledere med erfaring i at skære godt og grundigt ned for omkostningerne.

Ifølge Bruce Nussbaum er det præcist, hvad der skete hos B&O for to uger siden, da bestyrelsen fyrede Torben Ballegaard Sørensen. Ifølge innovationseksperten glemmer bestyrelsen ofte, at de fleste recessioner kun varer mellem to og tre kvartaler, og 'nedskæringschefer' som regel ikke har de rette evner i den efterfølgende vækstperiode.

6. Mindre globalisering

Det er dyrt at ekspandere globalt og derfor også nemt at spare penge ved at mindske fokus på det store potentiale på spirende markeder - emerging markets. Men netop disse markeder er kilder til ny omsætning, nye forretningsmodeller og talent.

7. Chefer dropper innovation som nøglestrategien

Når toplederne går i defensiven, tager de ofte innovation af den officielle agenda og erstatter den med for eksempel 'fokus på omkostningerne'. Hele organisationen følger med, og det er ekstremt svært at ændre strategien, når en ny vækstperiode går i gang.

8. Performance-mål justeres

For at spare penge og skære ned på omkostningerne, skifter lederne ofte medarbejder-incitamenterne væk fra belønning af risikable, nye projekter over mod fastholdelse af kendte mål. Så følger modvilje i organisationen mod at tage chancer. Og igen, det er svært at ændre.

9. Hierarkisk organisationsdiagram genindføres

Pludseligt fald i omsætningen fører ofte til panik og mobilisering af organisationen til at modstå nedgangen. Det kræver hurtige beslutninger, som ofte betyder genindførelse af 'ordre og kontrol'-ledelse.

Men det virker frastødende over for de kreative ansatte og den nye unge generation, ligesom det stopper udviklingen af en flad, samarbejdende organisation.

10. Bygge nye mure mod omverdenen

Færre udefrakommende konsulenter er en hurtig metode til at spare penge. Imidlertid er konsulenter også en af de bedste metoder til at ændre organisations-kulturen og skabe nye innovationer. De ved nemlig, hvad virksomheder rundt i verden gør for at skabe forandringer. Og hvis en virksomhed ikke bliver beriget med disse informationer, kan det skade den globale konkurrence.

Tilbage til artiklen
Undgå de største innovationsdræbere i økonomisk uvejr




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere