Undgå de største innovationsdræbere i økonomisk uvejr

En økonomisk recession vil betyde besparelser i mange virksomheder, og ofte går det ud over innovation og udvikling. Læs ekspertens bud på, hvad du bør - og ikke bør - gøre.

Artikel top billede

Store finanshuse verden over taler om recession. Og aktiemarkederne opfører sig ekstremt nervøst på grund af de truende skyer fra et muligt økonomisk stormvejr.

Jo, der er efterhånden rigtig god grund til at hive virksomhedsstrategien op af skuffen og fundere lidt over, hvad der skal ske i en nedgangstid.

Og der masser af oplagte steder at sætte ind – men desværre også en masse nemme faldgruber.

Aktuel økonomi

Det mener i hvert fald Bruce Nussbaum, assistant managing editor på amerikanske BusinessWeek.

Derfor har han i lyset af de nyeste økonomiske bulletiner lavet en liste over de 10 mest skadelige handlinger, virksomhedslederne kan foretage sig i en recessionsperiode.

Bruce Nussbaum slutter sit indlæg af med at slå fast, at en recession altid byder på vindere, som er i stand til at træde ind på konkurrenceprægede markeder med nye varer.

Hårdt arbejde

Han peger for eksempel på Apple, der i løbet af den seneste recession arbejdede hårdt på at skabe iTunes, iPod'en og alle teknologivirksomhedens detailforretninger. Det var et hårdt slag mod konkurrenterne, da en ny vækstperiode tog form.

Ifølge Bruce Nussbaum begik Apple heller ikke en eneste af hans 10 fejl.

Se Nussbaums liste her:
De 10 værste fejl, du kan begå

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S