Kommuner dumper med et brag i ODF og OOXML

Kun hver fjerde kommune svarer på henvendelser i ODF, mens to tredjedele af kommunerne svarer på OOXML-henvendelser. Computerworld har testet kommunerne.

Artikel top billede

Første januar skulle det offentlige være klar til at modtage henvendelser i de to standarder ODF og OOXML. Men det kniber med at leve op til kravet ude i kommunerne.

En lang række kommuner kan ikke åbne filer i ODF, men OOXML er heller ikke populært ude i kommunerne.

Computerworld har sendt tre henvendelser til samtlige danske kommuner:
En henvendelse i ODF, en henvendelse i OOXML og en henvendelse i fritekst.

En af de måske mest overraskende resultater i undersøgelsen er det store antal kommuner, som slet ikke svarer på e-mail-henvendelserne.

Ikke klar

Kerteminde Kommune er en af de kommuner, som på den positive side har besvaret alle tre henvendelser fra Computerworld.

Men til gengæld har kommunen ikke kunnet åbne hverken ODF-filen eller OOXML-filen. Og det forstår IKT- og udviklingschef Jens Iversen ikke.

"Vi skulle være klar, men der kan være sket fejl hos den person, som styrer vores fælles postkasse," siger Jens M. Iversen.

Han er dog godt tilfreds med, at alle mails er blevet besvaret, og at der er blevet opfordret til at sende spørgsmålene i et andet format.

"Vi skulle være klar til at modtage dem, og jeg skal undersøge, hvad der er sket," siger Jens Iversen.

Han forklarer, at de fleste henvendelser bliver sendt direkte til fagmedarbejderne, og at det faktisk er sjældent, at kommunen modtager vedhæftede filer.

"Det er hovedsageligt doc-filer, og en meget stor del af det vi modtager er lavet i pdf-filer," siger Jens Iversen.

Han vil nu se nærmere på, hvordan man kan undgå lignende fejl i fremtiden.

Send i word

Flere kommuner har det altså svært med begge formater. Det Microsoft-støttede OOXML går heller ikke rent igennem ude i kommunerne.

Computerworld har sendt en docx-fil lavet i Word med Microsofts OpenXML-kompatibilitetspakke.

Men i flere svar beder kommunerne om at få tilsendt en word-fil eller en pdf-fil, som det er tilfældet i mailen fra Guldborgsund Kommune.

Projektleder Henning Frøkjær fra it-afdelingen i Guldborgsund forklarer, at fejlen formentlig skyldes, at den centrale postmedarbejder, der overfører e-mails til kommunens ESDH-system ikke har kunnet føre filen ind i systemet.

"Vores ESDH-system understøtter ikke formaterne på nuværende tidspunkt. Men vi skal have et nyt system, som gør, og så regner jeg med, at problemet vil være løst," siger Henning Frøkjær.

Disse kommuner kan ikke modtage OOXML

Se hvem der ikke kan modtage ODF

Navnenyt fra it-Danmark

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S