Webchamp: Kom i dialog med dine online-kunder

Her-og-nu dialog via chat og automatiserede telefonopringninger er ved at blive standard hos en række online-selskaber, mener en dommer i Computerworlds Webchamp-konkurrence.

Artikel top billede

Åbenhed har altid været et nøgleord for mennesker, der prøver at etablere en form for dialog. Det gælder også for hjemmesider.

Derfor kan indehaveren af et website med en række simple værktøjer som chat, mails, blogs eller debatfora let lade brugere og potentielle kunder komme i direkte kontakt med ens virksomhed.

"Det mest banebrydende fra tidligere tiders design er, at hjemmesiderne i stigende omfang inddrager brugerne på kryds og tværs i form af meninger, holdninger og tilbud om at uploade brugernes billeder," forklarer dommer i Computerworlds Webchamp 2008 konkurrence, Claus Sølvsteen, der er partner i rådgivningsfirmaet Peytz & co.

Han peger derfor på, at en blog eller et debatforum - gerne krydret med uploadingsmuligheder - er et minimumskrav til virksomheden, hvis man vil i dialog eller debat med sine kunder.

Telefon-nummer og mail-adresser er derimod en banal selvfølgelighed.

Hopper ind i dialoger

Men mange salgsorienterede virksomheder har dog taget endnu et skridt mod et mere interaktivt indhold på sitet.

Claus Sølvsteen peger på, at især handelssites tager dialogen med kunden igennem chat-funktioner og opringninger fra firmaet, der ringer til kunden få øjeblikke, efter kunden har lagt sit nummer på sitet.

"Vi ser en ny tendens til, at folkene bag hjemmesiderne ikke er så passive mere. De gode sælgere er nemlig klar til at hoppe ind i en dialog her og nu, fordi salget gerne skal lukkes med det samme," forklarer han.

Disse funktioner skal dog ifølge Claus Sølvsteen ikke bare klistres ind på alle websites, men...fortsættes

...derimod kun, hvor det er "naturligt."

"Indehaveren af hjemmesiden skal have ressourcerne til at administrere den slags funktioner, ellers kan det give et meget uheldigt bagslag, når kunderne forventer en her-og-nu-dialog," siger han.

Brug billeder af medarbejderne

Lektor Lisbeth Thorlacius fra RUC’s Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier forklarer udviklingen mod den aktive dialog med, at brugerne i højere grad end tidligere efterlyser det personlige møde med afsenderen.

"Derfor skal der eksempelvis også helst være billeder af medarbejderne i organisationen på hjemmesiden," siger Lisbeth Thorlacius, der også er dommer i Webchamp-konkurrencen.

Brugen af medarbejder-billeder giver ifølge Lisbeth Thorlacius brugerne en følelse af, at der mennesker bag hjemmesiden og ikke bare en række anonyme navne.

Overraskende valg

Danskerne har nomineret folkene bag Nykredit, TDC og DR til Computerworlds Webchamp i kategorien Bedste Dialog.

Og det valg overrasker dommer Claus Sølvsteen.

"Alle tre hjemmesider er meget forskellige fra hinanden i udformning og formål, og det er jo ganske udmærket. Men samtidigt er der også plads til forbedringer," griner han.

Han fremhæver især, at der burde være plads til kommentarer i artiklerne på DR's hjemmeside, hvilket der ikke er på nuværende tidspunkt.

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger AD-specialister til Danmarks mest hemmelige AD-infrastruktur

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Københavnsområdet

Statens IT

Databaseadministrator med fokus på MS-SQL

Københavnsområdet

Viborg Kommune

Informationssikkerhedskonsulent

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil