Artikel top billede

Bibob: Happii chikanerer vores kunder

Mobilselskabet Bibob er tosset over, at Happii har lukket for flere af sine egne abonnenter, der også er kunder hos Bibob. Happiis direktør mener til gengæld, at Bibobs chef har en elendig moral.

Beskyldningerne fyger mellem to af lavprisselskaberne inden for mobiltelefoni Happii og Bibob.

Happii har opsagt nogle abonnenter, der også er kunder hos Bibob. Happiis direktør Poul Thyregod mener, at de lukkede numre har misbrugt deres abonnement ved at ringe i timevis til Bibob-numre, der udløser en bonus på 25 øre i minuttet.

En overskudsforretning

Det er Bibob, der har lanceret en bonus på 25 øre i minuttet for indkommende teletrafik fra andre netværk. Den bonus rammer især Happii, der tilbyder samtaler for kun ti øre i minuttet. Har man abonnement begge steder og ringer fra Happii til Bibob, har man reelt et overskud på 15 øre pr. minut, der tikker ind på Bibob-kontoen.

Den praksis ville Happi ikke finde sig, og selskabet har derfor lukket nogle abonnementer, som de mente blev misbrugt til den her overskudstrafik.

"Et af de numre, vi har lukket, tilhører en ledende medarbejder hos Bibob, som ringede i timevis på forskellige tidspunkter af døgnet fra sit Happi-nummer til Bibob-nummeret for at tanke sin konto op der," siger Happiis direktør Poul Thyregod, der ikke har meget tilovers for konkurrentens moral.

Rendyrket chikane

Omvendt mener Frank Rasmussen fra Bibob, at der er tale om rendyrket chikane, og han truer med at slæbe Happii i retten for ulovlig diskriminering.

"Vi opfatter det som grov miskreditering af vores selskab, at kunder skal straffes, hvis de ringer for meget til nogle af vores kunder, og vel at mærke kun vores," siger Frank Rasmussen, der har offentliggjort en pressemeddelelse med overskriften TDC forsøger at kvæle konkurrent med grov chikane.

"Frank Rasmussen laver den her skræmmekampagne, fordi hans eneste mål er at samle en masse kunder for at nå en størrelse, så han kan få solgt Bibob," siger Poul Thyregod, der "vil vædde en kold Cola på, at Bibob er solgt inden for 24 måneder."

Samme ejer af numrene

Ifølge Poul Thyregod er der kun lukket for numre, hvor ejeren af det nummer, der ringede op, var den samme, som ejeren af det nummer, der blev ringet til hos Bibob.

Derudover blev der ringet så meget og i et mønster, der betød, at den der ringede ikke spildte meget tid med at sove eller lave noget som helst andet end at ringe i mobiltelefon.

"Det er helt klart misbrug. Der skal ikke mange linjer kode til for at lave sådan et automatisk opkaldssystem," siger Poul Thyregod, der med sindsro afventer en eventuel politianmeldelse fra Frank Rasmussen og Bibob.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere


Computerworld Cloud & AI Festival 2025

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.400 it-professionelle, møde mere end 50 it-leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

17. september 2025 | Læs mere


IT og OT i harmoni: Sikring uden at gå på kompromis med effektiviteten

IT og OT smelter sammen – men med risiko for dyre fejl. Få metoder til sikker integration med ERP, kundesystemer og produktion. Tilmeld dig og få styr på forskellene og faldgruberne.

24. september 2025 | Læs mere