Skal TDC være politibetjent for musikindustrien?

ComputerViews: Skal TDC være musik-industriens panserbasse? Svaret på det spørgsmål kan ende med et ”ja”, hvis ikke politikerne holder stand mod en musikbranche, der er stadig mere trængt.

Artikel top billede

ComputerViews: Tre klip i kortet. Og så er det slut.

I stedet for politiet napper dit kørekort for at køre for stærkt, skal dit teleselskab hive stikket ud til din forbindelse til internettet.

I både Frankrig og England presser politikere på for at straffe ulovlig download af musik eller film med et system, hvor brugerne kan risikere at få klippet deres forbindelse til internettet.

Forslagene har vakt furore i EU-Parlamentet, hvor et massivt flertal på 541 medlemmer har stemt for en resolution, der udtrykker deres modstand mod den slags initiativer. Kun 36 stemte i mod forslaget.

Angreb på ytringsfriheden?

"Den slags er et angreb på vores borgerrettigheder," sagde Christofer Fjellner, et svensk medlem af parlamentet til avisen International Herald Tribune.

”Når regeringer begrænser adgangen til internettet, er det ligesom at begrænse ytringsfriheden. Det er som at forbyde folk at skrive bøger.”

De ord fik musikbranchens talerør herhjemme, IFPI, til at trække på smilebåndet:

"Det er jo […] ikke et brud på menneskerettighederne, at teleselskaberne lukker for forbindelsen, hvis man ikke betaler sin regning," sagde Jesper Bay, marketingdirektør i den danske afdeling af IFPI.

Intet nyt under solen

Konflikten illustrerer, at vi stadig ikke har løst problemerne med ophavsret og internettet.

På trods af en lang række nye initiativer og forsøg, er vi ikke kommet meget ud af stedet, siden Napster så dagens lys i juni 1999.

Man kan selvfølgelig nævne et par eksempler:

TDC har indgået en handel med en række pladeselskaber om at lade TDC’s abonnenter få ubegrænset download mod at TDC...fortsættes

.... betaler et årligt tocifret millionbeløb til pladeselskaberne.

Amazon.com er begyndt at sælge digital musik uden den besværlige kopibeskyttelse, DRM.

Men det grundlæggende problem består stadig - nemlig at almindelige mennesker oftest opfatter det som naturligt at hente gratis musik på nettet på samme måde som de henter nyheder.

Nok har Apple med iTunes skabt en nem måde at købe musik lovligt, men det store spørgsmål er, om de otte kroner for en sang er billigt nok.

Basta at du ved det

Som professor Niels Ole Finnemann fra Aarhus Universitet en gang udtrykte det, så er det så nemt at hente musik gratis på nettet, at det nærmest er op til den enkelte, om man vil overholde loven.

For uanset folkestemningen – om du og jeg kan lide det eller ej – har pladeselskaberne loven på deres side.

Og med de paragraffer i hånden kan de kræve erstatning af alle, der henter ulovlig musik på nettet.

Basta.

Men og der er et men.

Som Janus Friis, med-ekskaber af blandt andet KaZaA, Skype og Joost, udtrykker det, så er det totalt uholdbart at kriminalisere millioner af skatteborgere, vælgere og forbrugere.

Nok er nok

Nok har pladeselskaberne så stor økonomisk magt, at de kan få politikere som Nicholas Sarkozy og Gordon Brown til at promovere forslag om at udelukke mennesker fra internettet, der i dag er rygraden i det moderne samfund. Altså at udelukke mennesker fra at bruge deres netbank, modtage mails eller anden form for moderne kommunikation.

Og hvis det nu ikke virker, hvad så?

Skal man så udvide sanktionerne?

Hvor er grænserne for, hvad musikbranchen kan forlange af teleselskaberne og andre?

Relevant spørgsmål

Et relevant spørgsmål for i løbet af de sidste år er det ikke lykkedes for pladeindustriens advokater og deres allierede blandt de folkevalgte politikere at komme musikpiraterne til livs.

Nok fik de lukket Napster, KaZaA og nu snart Pirate Bay, men indtil nu har historien vist, at der altid dukker nye op.

Forbrugerne af ulovlig musik findes i alle samfundsaldre og aldre. Prøv for eksempel at tjekke, om dit afkom ikke har Limewire eller Bearshare liggende på computeren.

I stedet kunne musikbranchen se sandheden i øjnene.

I stedet for at bekæmpe den teknologiske udvikling med alle midler med teleselskaber som TDC som bussemænd, kunne de forsøge at udnytte de teknologiske muligheder, der viser sig.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S