Artikel top billede

IP-telefoni over mobilen bliver aldrig et erhvervs-hit

Tema: Der kommer flere og flere mobiltelefoner med indbygget Wi-Fi. Alligevel er IP-telefoni over mobilen ingen succes, og det bliver det heller aldrig, siger en teleanalytiker.

Wi-Fi er efterhånden standard i de avancerede mobiltelefoner fra selskaber som Nokia, HTC og Apple.

Dermed burde IP-telefoni over mobilen umiddelbart være på vej til et mainstream-gennembrud.

Det er bare ikke tilfældet, forklarer teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.

”Applikationerne findes. Du kan få både SIP klienter (Session Initiation Protocol) og Ciscos Skinny-klient til mobilplatforme som Windows Mobile og Symbian. Men den største udfordring lige nu er, at mobiltelefonen kun kører halvt så lang tid på en opladning, når du slår Wi-Fi til. Det bruger rigtig meget strøm,” siger han.

Økonomisk gulerod forsvundet

En ny undersøgelse fra Infobetics Research viser ellers, at antallet af solgte Wi-Fi-telefoner på verdensplan er fordoblet inden for de seneste år.

Det skyldes blandt andet et øget salg af mobiltelefoner med Wi-Fi, men det er bare ikke IP-telefoni, som slutbrugeren bruger Wi-Fi-forbindelsen til. Og slet ikke, når det drejer sig om erhvervssegmentet.

Ifølge Torben Rune ville det øgede strømforbrug måske ikke betyde så meget, hvis der bare var en økonomisk gevinst. Men heller ikke dér er der de store fordele, forklarer han.

Alternativet er at nemlig indgå en flatrate-aftale med mobiloperatørerne i og omkring virksomheden, og måske også længere væk, så du betaler en engangspris for at ringe.

Hvis man indgår sådan en aftale, er der simpelthen ingen logik i at satse på IP-telefoni, forklarer Torben Rune.

”I dag kan de fleste virksomheder få en abonnementsordning med mobiloperatøren, som gør, at det både er nemmere og mere fordelagtigt at bruge mobiltelefonen som...fortsættes

... lokal telefon. Det økonomiske incitament, som tidligere på bag det at gå over på IP på mobiltelefonen, er så godt som væk,” siger Torben Rune.

Torben Rune peger på, at det at køre IP-telefoni på en mobiltelefon heller ikke er verdens nemmeste funktion i virksomhedssammenhæng.

”Det vil sige, at du udover at skulle implementere det her også skal have et driftsberedskab, der er en del større, end du skulle have haft med ren mobiltelefoni, hvor du købte hele tjenesten hos mobiloperatøren.”

Kan betale sig i særtilfælde

De danske teleselskaber fortæller ofte vidt og bredt om deres visioner om, at kunderne til enhver tid er koblet på det netværk, der hastighedsmæssigt og prismæssigt er mest fordelagtigt.

Men ifølge Torben Rune giver det efterhånden ikke meget mening at koble sig på et Wi-Fi-netværk, når man skal tale i mobilen.

”Det skal spare dig for nogle penge, og der tror jeg altså, at udviklingen er ved at indhente operatørerne. Den store fidus ved at sende kaldene via internettet skulle jo være, at de kald kunne ekspederes til en langt lavere omkostning,” siger han og tilføjer:

”Der findes en række særtilfælde – for eksempel udlandstelefoni og intern telefoni i virksomheden – hvor IP-telefoni snildt kan have sin berettigelse, men som erstatning af den trådløse telefoni kommer det aldrig til at slå igennem,” siger Torben Rune.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2025: Her er truslerne – og sådan beskytter du dine kritiske data

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

19. august 2025 | Læs mere


Cyber Security Summit 2025 i Jylland

Deltag og få værktøjer til at beskytte din virksomhed mod de nyeste cybertrusler med den rette viden og teknologi.

21. august 2025 | Læs mere


AI i det offentlige: Potentiale, erfaringer og krav

Hør erfaringerne med at anvende AI til at transformere og effektivisere processer i det offentlige – og med at sikre datakvalitet, governance og overholdelse af retningslinjer.

27. august 2025 | Læs mere