Søgerobotterne Google og Yahoo får nu en hjælpende hånd til også at indeksere flashbaseret indhold på nettet. Adobe meddeler, at selskabet skal levere flash-teknologi til Google og Yahoo, så søgemaskinerne kan håndtere SWF-indhold (Shockwave Flash), og dermed udvide deres søge-horisont.
Det betyder, at man ikke længere er nødt til at gøre en ekstra indsats for at sikre, at ens RIA’er (rich internet applikations) og dynamiske web-indhold rent faktisk dukker frem på søgemaskinerne.
”Indtil nu har det været ekstremt udfordrende at søge efter de mange millioner RIA’er og det dynamiske indhold på nettet, så vi forbedrer nu søgningerne efter indhold, der kører i Adobe Flash Player,” udtaler David Wadhwani fra Adobes Platform Business Unit.
Google er i gang
Computerworld har tidligere skrevet om udfordringerne med at søge-optimere flashbaseret indhold.
Adobe hævder, at Adobe Flash Player er installeret på mere end 98 procent af verdens computere, der har forbindelse til internettet.
”Vi arbejder sammen med Google og Yahoo om at forbedre søgningen efter dette indhold på nettet markant, og vi har intentioner om at udvide mulighederne for dette til gavn for alle indholdsleverandører, udviklere og slutbrugere,” siger David Wadhwani fra Adobe.
Ifølge meddelelsen skal Google allerede have begyndt udrulningen af teknologien, så sider, der bruger Adobes flashteknologi, nu lettere findes via Google.
Yahoo vil først tage hånd om SWF-indholdet, når selskabets søgemaskine skal opgraderes næste gang.