Fremover vil det formentlig stadig være TDC-medarbejdere, der besvarer opkald, når danskere ønsker et telefonnummer. Oplysningstjenesten 118 har altid været på TDC's hænder, men denne gang havde en udfordrer meldt sig på banen.
Eniro, som driver oplysningstjenester i andre lande, tilkendegav sidst i juli, at virksomheden var interesseret i tjenesten. Det samme gjorde TDC, som allerede sad på tjenesten. Derfor sendte IT- og Telestyrelsen 118 i udbud, men nu er der kun én officiel kandidat.
"Vi har meldt, at vi er gået ud af udbuddet. IT- og Telestyrelsen mente, at vi stadig var forpligtede på en eller anden måde, fordi vi havde givet en interesse-tilkendegivelse, men vores advokater har svaret tilbage, at det mener vi ikke, vi er," siger administrerende direktør Henrik Dyring fra Eniro.
Det er en kort tidsfrist, som fik virksomheden til at hoppe fra. Hvis Eniro vandt udbuddet, ville virksomheden først få besked 1. november. Kun to måneder senere skulle 500 medarbejdere og en central stå klar, og det er ikke logistisk muligt, mener Henrik Dyring.
TDC tager intet på forskud
På trods af, at Eniro igennem længere tid har givet udtryk for, at de ikke længere er interesseret, så lader de ikke champagne-propperne sprænge ovre hos TDC.
"Det eneste, vi ved, er, at Eniro har udtrykt interesse for det her, og vi ved ikke, om der kan komme andre på banen. Udbuddet er først overstået, når IT- og Telestyrelsen har valgt en kandidat," siger underdirektør Christian Holme-Pedersen fra Oplysningen, TDC.
Kritik af forløb
Hele det sammenstrikkede udbud har været kritiseret af såvel TDC som Eniro. TDC har i dag 500 medarbejdere, som servicerer de mange danskere, der ønsker et telefonnummer eller en adresse.
I tilfælde af, at en anden konkurrent vandt opgaven, ville disse 500 medarbejdere muligvis stå uden job. Det fremgik ikke klart af udbudsmaterialet, om vinderen af udbuddet skulle overtage dem eller ej.
"Hvis arbejdet flytter fra TDC til en anden udbyder, så mener vi, at der bør være tale om en virksomhedsoverdragelse. Her hos Oplysningen har vi 500 medarbejdere, som ikke ved, om de har et job efter nytår," siger Christian Holme-Pedersen.
Det andet punkt er tidsfristen. Henrik Dyring har protesteret imod den, fordi den ifølge ham er helt urealistisk.
"Problemet for os er udelukkende, at der er for kort tid," siger direktøren om, hvorfor virksomheden sprang fra.
Han fremhæver videre, at andre spillere kunne være kommet på banen, hvis hele udbuddet var håndteret anderledes.