Nethandel er lukket land for ældre og uuddannede

95 procent af danskere med kort skolegang handler ikke på nettet. Det gør stort set heller ingen ældre over 70 år, viser en undersøgelse.

Artikel top billede

Ifølge e-handelsfondens undersøgelse er det temmelig sikkert ikke e-handel, der foregår her.

Flere end 60 procent af dem, der køber varer og ydelser på nettet, har mindst en studentereksamen.

Det fremgår af undersøgelsen Dansk e-handelsanalyse, der kaster lys over, hvem der køber ting på nettet - og hvad de køber.

Længden af en uddannelse og alder er afgørende for, om man benytter nettet som indkøbsmulighed.

Således har 62 procent med studentereksamen, hf, hh eller htx prøvet at handle på nettet. Det har kun fem procent med syv års folkeskoleundervisning i bagagen.

70-årige faldet bag af dansen

Syv års skolegang var normalt for den ældste generation af danskere, og den gruppe benytter sig i meget begrænset omfang af muligheden for netshopping, hvor kun 15 procent af mennesker over 70 år siger, de bruger nethandel.

Blandt de 60 til 69-årige har næsten hver tredje dog e-handlet.

De 25 til 29-årige er dem, der handler allermest på nettet, og generelt er det danskere mellem 20 og 39 år, der nethandler mest.

Folk i fyrrerne er trods alt ikke koblet helt af, og i den gruppe siger 68 procent, at de handler på nettet. Til sammenligning nethandler 83 procent af danskerne i 20'erne.

Vilde kvinder, skeptiske nordjyder

Danskere med en erhvervsuddannelse eller en videregående uddannelse på mellem tre og fire år e-handler oftere end de øvrige danskere, og ansatte i den private sektor e-handler lidt mere end ansatte i det offentlige, 37 procent mod 32 procent.

Den største del af e-handlen i Danmark udgår fra hovedstaden, hvor 30 procent af befolkningen ifølge Danmarks Statistik bor. Her e-handler 34 procent, mens nordjyderne er mere skeptiske over for online-handel, hvor blot ni procent er hoppet med på den galej.

Kvinder og mænd nethandler nogenlunde lige meget, med en lille overvægt, 51 procent, til kvinderne.

Det forklarer muligvis, at det især er tøj, der sælges online.

Tøjsalget på nettet stiger nemlig stadig, og udgør 23 procent af alle fysiske varer, der er solgt på nettet i 3. kvartal.

Julehandel skal vende fald

Inden for de to andre kategorier af varer, som undersøgelsen opererer med, nemlig serviceydelser og online produkter, er det flybilletter og musikfiler, der dominerer i antal.

Undersøgelsen konkluderer, at en gennemsnitsdansker, som det defineres i e-handelsundersøgelsen, har handlet 2,4 gange i 3. kvartal 2008 mod 2,5 gange i 3. kvartal 2007.

Det er et lille fald efter to års vækst, der hidtil har ligget på fem til seks procent. Julesalget plejer e-handlen til gengæld også at kunne mærke.

Det er e-handelsfonden, som administrerer e-mærket, der står bag undersøgelsen, der gennemføres som en løbende årlig analyse med månedlige interviews af danskere over 15 år, i samarbejde med Post Danmark, PBS og Kelkoo.

I år gennemføres 2.700 interviews, og tallene i denne artikel er for 3. kvartal 2008.

Hele analysen fra e-handelsfonden kan hentes gratis her.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S