Microsoft-forslag: Alle søgedata slettes efter halvt år

Microsoft er klar til at slette søgedata efter seks måneder. Men kun hvis Google og Yahoo vil gøre det samme.

Artikel top billede

Søgemaskinevirksomhedernes opsamling og opbevaring af søgedata har længe været en torn i øjet på borgerretsorganisationer, der kæmper for det frie menneskes ret til at bestemme over egne data.

Nu siger Microsoft, at virksomheden er klar til at anonymisere og slette søgedata efter seks måneder mod virksomhedens nuværende praksis, der foreskriver at data gemmes i 18 måneder.

Men kun hvis konkurrenterne vil gøre det samme.

I marts sidste år meddelte Google, at man ville begynde at anonymisere søge-logfiler efter 18 til 24 måneder. I dag anonymiserer Google data efter ni måneder og Yahoo efter 13.

I denne sammenhæng er Microsoft en loppe, der gør, for Microsoft fylder uendelig lidt på søgemaskinemarkedet med sine blot to procent. Google sidder til sammenligning på 80 procent af markedet.

Nødvendigt at gemme data

Med forslaget lægger Microsoft sig op ad EU's forslag om at stramme op på søgemaskinevirksomhedernes dataopbevaring.

Yahoo, Google og Microsoft er enige om, at det er nødvendigt at opbevare søgedata i en bestemt periode, for at kunne videreudvikle både service og søgemaskinerne.

Peter Fleischer, Google's privacy-ekspert, der netop er udpeget som rådgiver for EU, slår fast, at søgemaskinevirksomhederne har brug for at gemme i hvert fald dele af IP-adresserne i længere tid for at kunne lave analyser og forbedre søgefunktionerne.

Han peger på, at hvis man sætter grænsen ned til seks måneder, kan det også få betydning for sikkerheden.

"De ni måneder, Google gemmer data, er den tid, som udviklerne mener er nødvendig for at sikre systemerne mod svindlere og hackere," argumenterer han overfor Financial Times.

Yahoo oplyser til samme medie, at virksomheden ikke har tænkt sig at lade sig påvirke af, hvad konkurrenterne gør.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil