Efter flere år med underskud besluttede pc- og serverproducenten Inter-Data i Silkeborg sig for at kaste et kritisk blik på selskabets forretningsplan.
Ledelsen udarbejdede en liste med virksomhedens produkter og gjorde op, hvilke, der var rentable, og hvilke der ikke var. Opgørelsen viste, at halvdelen af produkterne udgjorde mindre end 10 procent af omsætning og de samme produkter gav ikke engang overskud.
En styrkelse af salgsafdelingen med en salgsdirektør og to menige sælgere hjalp ikke på forretningen, der måtte andre boller på suppen.
"Jeg traf nogle forkerte beslutninger, men vi har nu været gennem en turn around de to seneste år. Vi går nu back to basic. Vi vil koncentrere os om at bygge stationære og bærbare pc'er og servere, og vi har godt gang i skræddersyede løsninger til store kunder," siger René Rasmussen, administrerende direktør for og medejer af Inter-Data til Erhvervsbladet.
I den modsatte retning
Inter-Datas strategi går dermed i den diametralt modsatte retning af en anden dansk hardwareproducent Amitech, der drosler produktionen af computere ned til fordel for en øget satsning på forbrugerelektronik som fjernsyn og de såkaldte mediacentre.
Inter-Data solgte sidste år en ejendom med en fortjeneste på knap otte millioner, og det er kun på grund af denne ekstraordinære indtjening, at selskabet kommer ud af regnskabsåret med et beskedent plus på bundlinjen.
Inter-Data har en idé om, at finanskrisen kan hjælpe virksomheden med at konsolidere pc-produktionen i Norden. René Rasmussen siger til Erhvervsbladet, at det skal ske ved "strategiske samarbejdsalliancer på tværs af landegrænser i Norden."