Digitale medier fylder mere i IDG's regnskab

Computerworld Online repræsenterer sammen med IDG Danmarks andre digitale medier i dag 65 procent af selskabets annonceomsætning.

Artikel top billede

"Vi har indgået et samarbejde med business-portalen epn.dk, der bringer vores artikler, og det samarbejde giver godt med trafik," siger Søren Queitsch, administrerende direktør, IDG Danmark. Foto: Torben Klint (Foto: Torben Klint)

Annoncører over en bred kam sværger i dag til internettet som medie, og det ses også i regnskabet hos Computerworlds moderselskab, IDG Danmark.

"Computerworld Online udgør en væsentlig del af vores samlede omsætning, og hvis du kigger på IDG's samlede annonceomsætning, så udgør indtægterne fra de digitale medier nu mere end 65 procent," siger Søren Queitsch, administrerende direktør, IDG Danmark.

På trods af, at mediemarkedet for tiden er under hårdt pres, klarer papirudgaven af Computerworld sig indtjeningsmæssigt fornuftigt, mens Computerworld Online i højere grad mærker det aktuelle pres i markedet. Stillingsmediet Jobworld er ligesom forrige år en profitabel godbid i koncernen.

Betaling for rettigheder

Uddover Computerworld Online og avisen Computerworld omfatter IDG Danmarks forretningsområder PC World, Computerworld Events, Jobworld, IDG Direct, IDG Kurser og Eksperten.

I øvrigt er IDG's regnskab slet ikke let at gennemskue, fordi det danske selskab hvert år sender en pose penge til det amerikanske moderselskab som betaling for rettigheder og brug af brands. Og fordi IDG af konkurrencemæssige hensyn ikke offentliggør sin omsætning.

Bruttofortjenesten ligger på niveau med sidste år, og resultatet før skat skrives lige akkurat med sorte tal, mens bundlinjen endte på minus en halv million kroner.

Likvider gange 10

Et lyspunkt i IDG's regnskab er en markant forbedret likvid beholdning. Fra 39.000 kroner i 2007 til 3,3 millioner kroner i 2008.

"Vi har strammet op på likviditetsstyringen ved blandt andet at sikre, at kunderne betaler til tiden. Samtidig har vækstområderne i 2008 - herunder Jobworld og Konferencer forbedret timingen i vores indtjening," forklarer Henrik Vig, økonomidirektør, IDG Danmark.

Markedsudviklingen har i øvrigt fået flere af Computerworlds konkurrenter til at trække følehornene til sig.

"IDG bliver stadig stærkere især på B2B-delen af selskabet, og samtidig er flere af vores konkurrenter enten lukket, har droslet ned eller trukket sig tilbage. For eksempel har Ingeniørens Version2 lukket sin papiravis, og det virker som om, de har droslet ned på nettet. Printudgaven af ComON eksisterer heller ikke længere, men er i dag slået sammen med Computerworld," siger Søren Queitsch.

Vi tilpasser os

Et samarbejde med Morgenavisen Jyllands-Posten betyder, at mange af Computerworld Onlines artikler bringes både på computerworld.dk og Jyllands-Postens erhvervsportal epn.dk, hvilket i høj grad kan ses på trafiktallene.

Hverken Søren Queitsch eller økonomidirektør Henrik Vig ønsker at give et bud på, hvor året ender.

"Det vil ikke være seriøst med den turbulens, der er i øjeblikket. Vi tilpasser os hele tiden den aktuelle markedssituation bedst muligt," lyder det fra ledelsen i IDG Danmark.

IDG Danmark er ejet af amerikanske International Data Group, som står bag udgivelser om informationsteknologi over hele kloden. IDG-koncernen er også moderselskab for analysehuset IDC.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S