It-chefer: Sikkerhedsbudgetterne strammes

Flere end 200 it-sikkerhedschefer inden for it-, medie- og telekom-sektorerne viser, at 32 procent står med strammere it-sikkerhedsbudgetter.

Artikel top billede

(Foto: www.lelesandrini.it /)

Computerworld News Service: Deloitte 2009 Global Security Survey af it-, medie- og telekom-sektorerne viser, at it-sikkerhedschefer er mindre tilbøjelige til at investere i nye sikkerhedsteknologier som såkaldt early adopters, end de var i 2007, da undersøgelsen sidst blev foretaget.

I 2007 svarede 67 procent af respondenterne, at de "anså sig selv som early adopters af sikkerhedsteknologi," påpeger undersøgelsen, mens det tal nu er faldet til 53 procent. Undersøgelsen fra Deloitte konkluderer, at it-sikkerhedschefer i de tre sektorer står over for øget pres for at "reducere sikkerhedsinvesteringerne og øget fokus på at holde den daglige drift i gang."

"32 procent svarede, at deres sikkerhedsbudgetter er reducerede, selvom de dog ikke gav nogen detaljer," siger Irfan Saif, som er ledende analytiker hos Deloittes enterprise risk services.

Frygter interne angreb

Selvom 25 procent af undersøgelsens respondenter svarer, at deres sikkerhedsbudgetter er blevet forhøjet, så er denne stigning på under fem procent.

60 procent svarer, at de føler, at de sakker bagud eller stadig er ved at indhente det tabte," oplyser Saif og tilføjer, at sociale netværksteknologier og problemer med at efterleve lovkrav og regler er blandt de værste bekymringer hos de adspurgte it-sikkerhedschefer.

Undersøgelsen viser også, at kun 28 procent føler sig sikre på, at de er beskyttede mod interne angreb fra insidere.

Herudover ser det ud til, at stillingen "privacy-chef" (som nogle gange kaldes chief privacy officer eller CPO, hvis job det er at sikre, at en organisations processer angående datahåndtering efterkommer lovkrav og organisationens foretrukne fremgangsmåde) bliver mindre udbredt blandt de adspurgte virksomheder.

Den tidligere undersøgelse fra Deloitte af it- medie- og telekom-sektorerne viste, at halvdelen af de adspurgte virksomheder havde en "chef med ansvar for privacy," hvor dette års undersøgelse her påviser en nedgang på seks procent.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job