Sommerlandet satser på it

Fårup Sommerland håber, at de virtuelle gæster på hjemmesiden også vælger at komme og opleve sommerlandet i virkeligheden.

Artikel top billede

En tur i verdens længste rutschebane, Steel Dragon 2000 i Japan, er næsten 2,5 kilometer lang. Verdens længste virtuelle rutschebane bliver måske dansk?

Hvad gør man, når krisen kradser? Tja, man kan jo lægge sig ned og dø. Eller man kan sige: Det skal være lyv, og spendere en god håndfuld millioner på markedsføring og en massiv it-satsning.

Med et budget på 7,5 millioner kroner er en landets populære forlystelsesparker for familien, Fårup Sommerland, gået online, og giver nu også gæsterne oplevelser på nettet.

Sommerlandet har fået udviklet et nyt website, hvor gæsterne selv kan være med til at skabe verdens længste virtuelle rutschebane.

Sommergæsterne kan uploade videoklip af sig selv, og deltage i konkurrencen om en rejse til Japan - og en tur i den virkelige verdens længste rutschebane.

Web-satsningen sker i erkendelse af, at man som forretningsdrivende minder lidt for meget om en død fisk, hvis virksomheden ikke har en fornuftig tilstedeværelse på nettet.

Et kedeligt website signalerer et kedeligt produkt. Derfor har det været nødvendigt at skabe et webmiljø med interaktion med publikum på nettet, og med et indhold, der kan give de potentielle gæster lyst til at opleve parken i virkeligheden, lyder det fra Søren Kragelund, der har stået i spidsen for Fårup Sommerland de seneste 25 år.

En del af underholdningsindustrien

"Der er de samme krav til parkerne, som til resten af underholdningsindustrien. Forbrugerne vil se, teste og mærke, hvad de køber, ligesom det gælder for film, rejser, koncerter og udstillinger. Derfor udvider vi vores forretningsområde," siger han.

Fårup Sommerland har været i gang den seneste måned, og forventer i løbet af sæsonen at have besøg af flere end 600.000 mennesker.

Det er reklamebureauet Envision, der har udviklet sommerparkens nye web-miljø. Kravet har været, at gæsterne kan finde tilbud, faciliteter og funktioner på hjemmesiden, så de kan vælge på forhånd.

"Forlystelsesparker vil fremover få en mere central rolle i forbindelse med, at folk planlægger og booker ferierejser. De store parker vil nemlig skulle drive resten af fødekæden, når det gælder rejser, overnatning, bespisning og andre mindre attraktioner," mener Søren Kragelund.

Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

Digital transformation | Aarhus C

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

21. april 2026 | Gratis deltagelse

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S