Artikel top billede

Skype risikerer afgifts-smæk i Sverige

Skype er en kommunikationstjeneste på lige fod med alle andre, og derfor skal tjenesten også betale afgifter, mener de svenske telemyndigheder.

Den svenske pendant til IT- og Telestyrelsen, Post- og Telestyrelsen, klassificerer nu Skype som en helt almindelig kommunikationstjeneste, der derfor skal betale årsafgifter lige som alle andre.

Det skriver Computersweden.

Mens Janus Friss i går måtte nedjustere ambitionerne for sit nye it-eventyr, Joost, ganske drastisk, risikerer det gamle eventyr altså nu også et økonomisk knæk.

I Sverige skal teletjenester, der omsætter for mere end fem millioner svenske kroner om året, nemlig betale 0,14 procent af sin omsætning i afgift til PTS.

"Det er penge, som Sverige skal bruge for at kunne tage hånd om telenettet i tilfælde af katastrofer, nødsituationer eller lignende. Er man et tilstrækkeligt stort foretagende, må man være med til at betale det," udtaler Anders Öhrfeldt, chef for samtrafikenheden i PTS, til Computersweden.

Der er dog ikke tale om et afgifts-smæk af enorme dimensioner, da PTS kun takserer efter, hvad Skype omsætter for i Sverige.

Omsætter man for for eksempel 30 millioner kroner, vil afgiften være på 90.000 kroner - altså ingen katastrofe.

Det er dog uvist, hvor stor en omsætning, Skype har i Sverige, men på verdensplan havde selskabet i 2008 en omsætning på 550 millioner dollar fordelt på 405 millioner brugere, skriver Computersweden.

Når det kommer på tale tvinge Skype til at betale afgifter, skyldes det, at man med Skype kan ringe til både fastnettelefoner og mobiltelefoner, hvilket Skype tager penge for. Det giver PTS ret til at opkræve afgifter.

PTS har nu bedt Skype om at fremkomme med de nødvendige oplysninger, så telestyrelsen kan udregne afgiftens størrelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere