Google på vej i krig mod Cisco og telebranchen

Googles næste mål er unified communications og telefoni i skyen. Dermed styrer giganten mod en åben krig med teleindustrien og en leverandører som Cisco.

Artikel top billede

Illustration: iStockphoto

Computerworld News Service: Unified communications har i årevis været netværks-producenternes domæne. Men Googles nylige bevægelser mod stemmebaserede kommunikations- og samarbejdstjenester har potentialet til at vende op og ned på markedet.

Det er ikke, fordi Google Voice og Google Wave, der begge lanceres senere i år, med ét slag vil tage livet af lignende satsninger fra Cisco, Microsoft og andre traditionelle udbydere. Men det lader nu alligevel til, at Google allerede før start har fået konkurrenterne til at ryste.

Se for eksempel denne kommentar fra Doug Dennerline, som er Ciscos direktør med ansvar for samarbejdssoftware:

"Google Wave validerer, hvad vi har gjort gennem to år [med produktet Webex Connect]. (…) Vi vil blive ved med at opfinde og genopfinde - og man vil komme til at se cool ting fra vores side," sagde han under et web-møde med journalister og analytikere.

Enhver, der i en årrække har fulgt den internationale it-branche, vil vide, at når en leverandør siger, at en konkurrent har "valideret" leverandøres produkter, så betyder det: "Ja, de er rykket direkte ind i vores dagligstue, men vi har tænkt os at gøre, hvad vi kan, for at smide dem ud hurtigst muligt."

Google vil kunne presse Cisco

Google Voice og Wave lader indtil videre til at være mest fokuseret på private brugere med tjenesternes værktøjer til instant messaging, e-mail og sociale netværk. Men Ciscos Doug Dennerline påpegede, at sociale netværk også er vigtige for virksomheder at kunne håndtere.

Zeus Kerravala, analytiker hos Yankee Group Research, sagde under mødet, at han på den korte bane ikke ser Google Voice og Wave som en trussel mod selskaber som Cisco, Microsoft, Avayea eller Siemens. Men, sagde han, "på længere sigt vil Google indtage en væsentlig rolle" i markedet for stemmetjenester og unified communications:

"Google har den markedsopmærksomhed og den kapital, der skal til, for være en så stor en trussel, som det passer selskabet at være," sagde analytikeren.

Især Cisco kan komme i klemme, hvis Google for alvor beslutter sig for at kaste sine muskler ind i markedet for unified communications.

Cisco forfølger nemlig i forvejen en to-sidet strategi om dels at fastholde de eksisterende erhvervskunder, dels at få fat i privatmarkedet med især videoteknologi. Det sidste i øvrigt ikke mindst gennem det danske design, der er på tegnebrættet i Ciscos europæiske udviklingscenter i Hørsholm.

Cisco offentliggjorde i marts planer om at købe selskabet Pure Digital Technologies for at få fingere i selskabers Flip-teknologi til håndholdte kameraer. Cisco har også meddelt, at selskabet er i gang med at udvikle en forbrugerversion af sit telepresence-system til videokonferencer.

Modangreb på vej fra Cisco

Ciscos strategi er altså relativ åbenlys. Mere uklare synes Googles intentioner at være.

Agter selskabet først at indtage forbrugermarkedet og derefter bevæge sig ind på erhvervsmarkedet?

På sin vis er det lige meget, for Google har flere gange bevist sin styrke ved netop ikke at adskille markederne for private og professionelle brugere: Forbrugere er også medarbejdere. Hvis Google Voice ganske gratis vil kunne koble alle dine telefoner til ét nummer og vil have nyskabende funktioner som for eksempel konvertering af talebeskeder til tekst - vil forbrugerne så ikke også begynde at bruge tjenesten i deres arbejdsliv?

Især små virksomheder vil være fløjtende ligeglade med, om Google måtte bruge nogle af de indsamlede informationer til at tjene penge på annoncer. Større virksomheder vil måske ikke bryde sig om, at deres medarbejdere deler fortrolige data via Google Voice eller Google Mail. Men er det realistisk at stoppe dem?

I bund og grund samme overvejelse, som da første generation af iPhone kom ud, og medarbejdere ivrigt tog den til sig trods deres it-afdelingers sikkerhedsadvarsler og løftede pegefingre - fordi de ganske enkelt syntes, at det var en fed telefon.

Cisco på vej med modangreb

På web-mødet afslørede Padmasree Warrior, der er Ciscos tekonologidirektør da også, at Cisco planlægger at lancere sin egen virtuelle telefoni-tjeneste - sandsynligvis med Cisco som underleverandør til eksisterende telefonselskaber.

Selv om Cisco ikke vil indrømme det, må dén udmelding tolkes som et klart modangreb på Google Voice.

Ciscos mange telecom-kunder leverer jo både til private og virksomheder, og teleindustrien har i hvert fald ikke tænkt sig at læne sig tilbage og se til, mens Google trækker deres betalende kunder op i skyen.

Til gengæld vil Cisco kunne sætte sine telecom-kunder i stand til at levere lignende cloud-baseret services - men uden de privacy-problemer, der følger med Googles tjenester.

"Ingen tvivl om, at der bliver skarp konkurrence. Google Voice er grundlæggende set telefoni i skyen, så Google kommer til at gå i direkte konkurrence med Ciscos kunder i teleindustrien," sagde Padmasree Warrior.

Oversat af Jens Møller Nielsen.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S