FDIH: Ny e-handelsforening er overflødig

Bestyrelsesformand i FDIH mener ikke, at Danmark er stor nok til at huse den kommende e-handelsforening, BFEH.

Artikel top billede

Den kommende opkomling i det danske e-handelslandskab, Brancheforeningen for E-handel (BFEH), bliver modtaget med ærgerlige miner hos den etablerede e-handelssammenslutning, Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH).

"Jeg vil betegne BFEH som en overflødig forening, fordi vi i Danmark har nok organisationer som FDIH, Dansk Industri og Dansk Erhverv, der kan tage sig af webbutikkernes vilkår," lyder det fra FDIH's bestyrelsesformand, Claus Hjorting.

Computerworld erfarer, at BFEH er i gang med at blive oprettet som et modsvar til FDIH og specielt vil fokusere på mindre netbutikker og nystartede webshops.

Og Claus Hjorting afviser ikke, at FDIH i tidens løb har kunnet gøre mere netop for dette segment af FDIH-medlemmerne.

"Vi er naturligvis åbne for, at vi kan blive bedre," siger Claus Hjorting.

Han forklarer, at e-handelsforeningen allerede kæmper politisk og har videndeling i form af erfa-grupper kørende for små og mellemstore e-handelsvirksomheder.

"Men det er jo klart, at vi må tage til efterretning, at nogen mener, at vi kan gøre det bedre," fortæller Claus Hjorting.

Håber på kontakt

Den omkring 10 år gamle FDIH-forening er ifølge Claus Hjorting på god fod med alle danske foreninger, der berører e-handel i Danmark. Han håber derfor på, at BFEH ikke vil være en undtagelse.

"Vi mødtes før sommerferien med BFEH og havde et respektfuldt og konstruktivt møde, som dog ikke førte til et decideret samarbejde," forklarer Claus Hjorting.

Han fortæller, at han håber på muligheden for løbende kontakt med BFEH, selv om han betegner Danmark som værende et for lille land til at huse to slagkraftige foreninger, der begge skal kæmpe om medieplads og politikertække.

"E-handlen i Danmark ville stå stærkere, hvis vi talte med én røst frem for, at der kommer udmeldinger fra flere foreninger," siger FDIH-bestyrelsesformanden.

Berigende for e-handlen

Lektor Niels Kornum med speciale inden for e-business på Copenhagen Business School mener ikke, at BFEH's tilstedeværelse kan skade e-handlen i Danmark.

"FDIH og BFEH behøver jo ikke være uenige på det politiske niveau, selv om de måske indadtil har forskellige opfattelser af, hvordan man kører en forening," siger Niels Kornum.

"Med to forskellige perspektiver på e-handel, så ser jeg det kun som en berigelse, at Danmark får en e-handelsforening mere," fortsætter han.

Niels Kornum ønsker dog ikke at kommentere på foreningens muligheder for at tiltrække medlemmer, før han ser et konkret udspil fra BFEH.

Hvornår det udspil kommer, er endnu uvist.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil