Blodigt opgør på vej i den danske e-handelsbranche

Manglende FDIH-opmærksomhed på mindre webbutikker har fået en lille gruppe netbutikker til at starte deres egen e-handelsforening.

Artikel top billede

De små webbutikker har fået nok af ikke at få nok.

Sådan er essensen af det opgør, som kan være på vej i den danske e-handelsbranche.

Computerworld erfarer nemlig, at der i kølvandet på utilfredshed over Foreningen for Distance og Internethandel (FDIH) i sommerens løb er skudt en ny e-handelsforening op i landet.

Den nye forening går under navnet Brancheforeningen for E-handel (BFEH) og har ifølge kilder tæt på foreningen indtil videre fået interesse-tilslutninger fra over 50 netbutikker.

Mere internet og mindre København

Selv om foreningen er nydannet og endnu officielt er uden erklærede målsætninger, erfarer Computerworld, at BFEH vil tage kampen op med den 10 år gamle FDIH-forening med håndteringen og vidensdeling for især nystartede og mindre webbutikker.

Hos BFEH er der eksempelvis lagt op til, at medlemmerne kan lære af andre mindre e-butikker frem for at skulle høste sine erfaringer fra eksempelvis TDC og den store online-tøjkæde Bon'A'Parte på konferencer i København.

Computerworld erfarer, at de to konkurrerende e-handelsforeninger, BFEH og FDIH, har drøftet et eventuelt samarbejde, men de to parter kunne ikke finde fælles fodfæste i første omgang.

Mangler alt

BFEH forsøger i disse dage at finde sine ben at stå på, og foreningen er derfor endnu ikke synlig i det danske medielandskab eller på nettet.

Foreningen er i modsætning til FDIH lige for tiden uden sponsor, men arbejder på at få en velfungerende hjemmeside op at køre.

Forsinkelsen med hensyn til den kommende hjemmeside ligger givetvis i, at det er medlemmerne, der skal betale for hjemmeside og andet informationsmateriale.

Ifølge Computerworlds oplysninger opererer BFEH med et medlemskontingent på 1.200 kroner årligt, hvorimod det koster 7.000 kroner at være inde i varmen hos FDIH.

BFEH har allerede udpeget enkelte medlemmer til bestyrelsen, som dog endnu ikke er konstitueret og derfor uden formand.

Foreningen har heller ikke nogen officiel formålserklæring endnu, og dens bestyrelsesmedlemmer ønsker ikke at udtale sig til Computerworld, inden foreningen har noget mere håndfast at melde ud.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse