IBM-nedbrud rammer danske gigant-kunder

Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de storkunder, der i nat blev berørt af IBM's strømsvigt i et datacenter.

Artikel top billede

Arla er berørt af nattens kollaps, men det rammer ikke kunderne, lyder meldingen fra fødevarevirksomheden.

Her til morgen har flere danskere måske bemærket, at deres Dankort ikke virkede. Det er et af symptomerne på det strømsvigt, der ramte IBM Danmarks datacenter i Brøndby kort før midnat.

Det er dog ikke kun betalingsvirksomheden PBS, der blev ramt af nedbruddet hos IBM.

Virksomheder som Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de berørte storkunder hos IBM.

Arla har mærket til problemerne, men de var ikke omfattende, lyder det fra fødevarevirksomheden.

"Vi er i den her omgang kun blevet ramt på de interne linjer. Heldigvis har nedbruddet ikke betydet noget for vores kundeleveringer," siger Arlas pressechef, Theis Brøgger.

Arla var sidste år en af de virksomheder, der blev ramt af IBM's omfattende nedbrud 9. april. Dengang endte flere butikker uden mælk på hylderne, fordi Arla ikke kunne modtage ordrer.

"Det er jo desværre ikke første gang inden for den seneste tid, at vi har oplevet sådan nogle nedbrud," tilføjer Theis Brøgger.

Dansk Supermarked: Det forsinker os
Den største detailkoncern herhjemme er Dansk Supermarked, der omfatter supermarkeder som Bilka, Føtex og Netto. Koncernens it-afdeling har mærket nattens nedbrud hos IBM, men det er tvivlsomt, at det får nogen reel betydning for forretningen.

"Det, der kan betyde noget, er leverancerne til butikkerne i morgen, men vi forventer, at vi får leveret som planlagt," siger it-direktør Allan Jensen fra Dansk Supermarked.

Han har brugt den første del af formiddagen til at sikre, at alle systemer igen kører, som de skal.

"Der er nogle systemer, der ikke har kørt i nat, men vi har en backup-procedure, som er sat i værk fra morgenstunden. Vores vurdering her for en time siden (cirka klokken ni, red.) var, at vi når det, vi skal, her i formiddag. Vi bliver måske forsinkede på nogle områder, men det bør ikke få nogen væsentlig betydning," siger Allan Jensen.

Har lige fejret og jublet

Allan Jensen fortæller til Computerworld, at it-afdelingen netop lige har fejret, at det er over halvandet år siden sidst, der har været et nedbrud. Dengang var det 9. april-nedbruddet, der forårsagede problemer.

Her til formiddag, da Computerworld talte med Allan Jensen, var han endnu ikke klar over, hvad der specifikt var skyld i problemet.

"Man kan ikke acceptere sådan noget særlig ofte. Vi har koncentreret os om lige at sikre, at vores backup-procedure er kommet op at køre og vores flow omkring der, så jeg har ikke nået at få en dybere udredning af, hvad der præcist er sket," forklarer han.

Han ønsker ikke at kommentere, om det bør få konsekvenser, at nedbruddet fandt sted.

"Vi vil have et overblik over, hvad der reelt er sket, og så tager vi en dialog med IBM, om der er nogle ting, der er overtrådt i forhold til den aftale, vi har, eller om det ligger uden for det," fortæller Allan Jensen.

A.P. Møller - Mærsk: Minimal betydning
Danmarks største virksomhed, A. P. Møller - Mærsk, er også blandt storkunderne hos IBM. Selskabets it-afdeling oplyser til Computerworld, at den stort set ikke har mærket noget trods nedbruddet i Brøndby.

Desuden oplyser it-afdelingen videre, at strømafbrydelsen hos IBM's datacenter ikke får betydning for selskabets forretningsdrift, og at IBM har håndteret sagen efter de aftaler, som firmaerne har indgået.

Indholdet af aftalen er blandt andet, at IBM skal informere kunderne om nedbrud inden for en time, og det er sket, lyder det fra A. P. Møller - Mærsk.

Dankort kører normalt

Den virksomhed, der muligvis blev hårdest ramt, er PBS, der håndterer de danske betalinger med kreditkort. Det var i en periode ikke muligt at bruge Dankortet.

"Som følge af strømnedbrud hos IBM omkring midnat blev alle indkomne kortbetalinger afvist indtil ca. kl. 01.30. Driftsforstyrrelserne påvirker også, at clearingsleverancerne bliver forsinket," skriver PBS.

Dankortet skulle dog fungere normalt nu, mens udenlandske kreditkort stadig volder problemer.

"Omkring kl. 09.00 afvikler vi igen Dankort-transaktioner på normal vis. Der kan fortsat være problemer med at anvende internationale betalingskort - vi arbejder intenst på at løse de sidste tekniske udfordringer," lyder det videre fra PBS.

IBM har tidligere i dag over for Computerworld understreget, at nattens nedbrud langt fra er så omfattende som kollapset 9. april sidste år.

Annonceindlæg tema

Forsvar & beredskab

Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S