IBM-nedbrud rammer danske gigant-kunder

Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de storkunder, der i nat blev berørt af IBM's strømsvigt i et datacenter.

Artikel top billede

Arla er berørt af nattens kollaps, men det rammer ikke kunderne, lyder meldingen fra fødevarevirksomheden.

Her til morgen har flere danskere måske bemærket, at deres Dankort ikke virkede. Det er et af symptomerne på det strømsvigt, der ramte IBM Danmarks datacenter i Brøndby kort før midnat.

Det er dog ikke kun betalingsvirksomheden PBS, der blev ramt af nedbruddet hos IBM.

Virksomheder som Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de berørte storkunder hos IBM.

Arla har mærket til problemerne, men de var ikke omfattende, lyder det fra fødevarevirksomheden.

"Vi er i den her omgang kun blevet ramt på de interne linjer. Heldigvis har nedbruddet ikke betydet noget for vores kundeleveringer," siger Arlas pressechef, Theis Brøgger.

Arla var sidste år en af de virksomheder, der blev ramt af IBM's omfattende nedbrud 9. april. Dengang endte flere butikker uden mælk på hylderne, fordi Arla ikke kunne modtage ordrer.

"Det er jo desværre ikke første gang inden for den seneste tid, at vi har oplevet sådan nogle nedbrud," tilføjer Theis Brøgger.

Dansk Supermarked: Det forsinker os
Den største detailkoncern herhjemme er Dansk Supermarked, der omfatter supermarkeder som Bilka, Føtex og Netto. Koncernens it-afdeling har mærket nattens nedbrud hos IBM, men det er tvivlsomt, at det får nogen reel betydning for forretningen.

"Det, der kan betyde noget, er leverancerne til butikkerne i morgen, men vi forventer, at vi får leveret som planlagt," siger it-direktør Allan Jensen fra Dansk Supermarked.

Han har brugt den første del af formiddagen til at sikre, at alle systemer igen kører, som de skal.

"Der er nogle systemer, der ikke har kørt i nat, men vi har en backup-procedure, som er sat i værk fra morgenstunden. Vores vurdering her for en time siden (cirka klokken ni, red.) var, at vi når det, vi skal, her i formiddag. Vi bliver måske forsinkede på nogle områder, men det bør ikke få nogen væsentlig betydning," siger Allan Jensen.

Har lige fejret og jublet

Allan Jensen fortæller til Computerworld, at it-afdelingen netop lige har fejret, at det er over halvandet år siden sidst, der har været et nedbrud. Dengang var det 9. april-nedbruddet, der forårsagede problemer.

Her til formiddag, da Computerworld talte med Allan Jensen, var han endnu ikke klar over, hvad der specifikt var skyld i problemet.

"Man kan ikke acceptere sådan noget særlig ofte. Vi har koncentreret os om lige at sikre, at vores backup-procedure er kommet op at køre og vores flow omkring der, så jeg har ikke nået at få en dybere udredning af, hvad der præcist er sket," forklarer han.

Han ønsker ikke at kommentere, om det bør få konsekvenser, at nedbruddet fandt sted.

"Vi vil have et overblik over, hvad der reelt er sket, og så tager vi en dialog med IBM, om der er nogle ting, der er overtrådt i forhold til den aftale, vi har, eller om det ligger uden for det," fortæller Allan Jensen.

A.P. Møller - Mærsk: Minimal betydning
Danmarks største virksomhed, A. P. Møller - Mærsk, er også blandt storkunderne hos IBM. Selskabets it-afdeling oplyser til Computerworld, at den stort set ikke har mærket noget trods nedbruddet i Brøndby.

Desuden oplyser it-afdelingen videre, at strømafbrydelsen hos IBM's datacenter ikke får betydning for selskabets forretningsdrift, og at IBM har håndteret sagen efter de aftaler, som firmaerne har indgået.

Indholdet af aftalen er blandt andet, at IBM skal informere kunderne om nedbrud inden for en time, og det er sket, lyder det fra A. P. Møller - Mærsk.

Dankort kører normalt

Den virksomhed, der muligvis blev hårdest ramt, er PBS, der håndterer de danske betalinger med kreditkort. Det var i en periode ikke muligt at bruge Dankortet.

"Som følge af strømnedbrud hos IBM omkring midnat blev alle indkomne kortbetalinger afvist indtil ca. kl. 01.30. Driftsforstyrrelserne påvirker også, at clearingsleverancerne bliver forsinket," skriver PBS.

Dankortet skulle dog fungere normalt nu, mens udenlandske kreditkort stadig volder problemer.

"Omkring kl. 09.00 afvikler vi igen Dankort-transaktioner på normal vis. Der kan fortsat være problemer med at anvende internationale betalingskort - vi arbejder intenst på at løse de sidste tekniske udfordringer," lyder det videre fra PBS.

IBM har tidligere i dag over for Computerworld understreget, at nattens nedbrud langt fra er så omfattende som kollapset 9. april sidste år.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S