IBM: Nattens nedbrud er ikke et nyt kæmpe-nedbrud

Nattens nedbrud hos IBM er ifølge virksomheden langt fra så omfattende som det famøse kæmpe-nedbrud 9. april sidste år.

Artikel top billede

IBM havde i nat et nedbrud i firmaets datacenter i Brøndby.

9. april er i Danmark mest kendt for tyskernes besættelse i 1940, men i den danske it-verden er datoen også kendt for IBM's sorte dag sidste år.

Dengang gik it-firmaets datacentre ned, og det ramte blandt andre storkunder som A.P. Møller - Mærsk, Carlsberg og Arla.

I nat oplevede IBM igen et nedbrud.

Det er dog langt fra så alvorligt som nedbruddet 9. april sidste år, lyder det fra it-firmaet.

"Den her situation er en ganske anden end den, vi havde i april 2008," siger kommunikations-konsulent Louise Blichert-Toft fra IBM Danmark.

Fejlen indtraf kort før midnat.

"Cirka 23.30 i går oplevede vi en strømafbrydelse i det datacenter, vi har liggende i Brøndby. Det medførte en række problemstillinger, som blandt andet ramte Dankortet. Vi har så mobiliseret et team af tekniske specialister, som kan adressere det," fortæller Louise Blichert-Toft.

IBM: Altid kritisk
Louise Blichert-Toft oplyser, at IBM har indkaldt folk fra ind- og udland til at finde årsagen til kollapset.

Det har blandt andet medført, at en reservestab af eksperter er blevet hentet ind.

"Det er altid kritisk, når vi har nogle situationer, og der gør vi selvfølgelig alt for at få det løst i en fart. Det her er noget, som vi tager alvorligt, og det er også derfor, vi sætter så meget kapacitet ind på at få det løst så hurtigt som overhovedet muligt," siger Louise Blichert-Toft.

Hun fortæller videre, at stort set alle systemer var oppe igen omkring klokken ni her til morgen.

Louise Blichert-Toft vil ikke fortælle, hvad IBM vil sige til sine kunder, der er ramt af problemet.

"Vi er jo i en tæt dialog med vores kunder, og den dialog har vi løbende med dem. Men ikke gennem pressen," fortæller hun.

IBM havde sidste år en række uheldige sager, hvor nedbruddet 9. april var den mest omtalte. Andre sager omfattede blandt andet en fyring af IBM som leverandør af nye it-systemer til Skat.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S