Mælkemangel i danske butikker efter IBM-koks

Den danske mejerigigant Arla blev lammet af IBMs nedbrud i går. Firmaet har ikke kunnet modtage ordrer, så nogle butikker har ingen mælk fået i dag. Arla forventer udgifter i million-klassen.

Artikel top billede

Manglende mælk i nogle butikker er en af bivirkningerne af det store it-nedbrud, der ramte IBM i går, og som først blev løst i løbet af natten.

Mejerigiganten Arla har IBM til at drive store dele af virksomhedens it-systemer.

Det gælder blandt andet det bestillingssystem, som Arlas kunder bestiller varer igennem.

Da systemet i går gik ned, forsøgte Arla i første omgang at tage sin nødordreprocedure i brug. Men det fungerede heller ikke, da det også kører via IBM og var ramt af problemerne.

"Mange af vores kunder har ikke fået leveret i dag, fordi vi ikke kunne komme ind i systemet," siger Theis Brøgger, presseansvarlig i Arla.

"Vi har været nødt til at tage kontakt til kunderne og vores eneste alternativ har været at genskabe onsdagens ordrer i dag," siger Theis Brøgger.

Så butikker, der ikke fik leverancer onsdag, får heller ikke leverancer i dag.

Millionregning

Arlas systemer kørte først igen i nat ved et-tiden, og Theis Brøgger forklarer, at det endnu er uvist, hvad problemerne kommer til at koste Arla.

Det nærmeste han kan komme er, at der er tale om millioner.

"Det giver alvorlige økonomiske konsekvenser. Og når vi har fået overblik over situationen, så vil vi tage stilling til, hvad vi skal gøre i forhold til IBM," siger Theis Brøgger.

Han forklarer, at problemerne giver Arla en masse ekstra arbejde - ikke mindst fordi systemerne skal opdateres.

"Det har givet en hel masse bøvl og irritation for kunderne og for os selvfølgelig. Og vi håber ikke, at det gentager sig," sige Theis Brøgger.

IBM har overfor Computerworld afvist at løfte sløret for problemets omfang i et forsøg på at mørklægge sagen.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

Burak Cavusoglu

Netip A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S