Artikel top billede

"Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder," siger Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia. Foto: Nokia

Nokia: Sådan kommer vi videre fra finanskrisen

Selvom finanskrisen har betydet en markant nedgang i resultaterne for Nokia, så er selskabets bedste våben at at se frem i tiden med nye visioner. Læs om dem her.

De seneste par år har ikke været de letteste for Nokia.

Det har de for så vidt ikke været for ret mange virksomheder, men når man er verdens største mobilproducent med en omsætning på godt 385 milliarder kroner (2008), rammer finanskrisens negative stemning hårdt.

I regnskabet for 2008 var Nokias indtjening styrtdykket med 38 procent i forhold til året før.

Ser man på det seneste kvartalsregnskab for tredje kvartal 2009, står det ednu værre til. Her faldt omsætningen med 19,8 procent i forhold til samme periode året før, og indtjeningen faldt med hele 57,8 procent i forhold til året før.

"Vi lever i en usikker tid, så det her er en turbulent tid for alle i industrien. Det er hårde tider, men vi er i stand til at investere i nye områder. Ultimativt ønsker vi, at vores vision skal lykkes," sagde Heikki Norta, leder af Corporate Strategy i Nokia, da han i går talte til 120 journalister fra hele verden til selskabets årlige presseevent i hovedkvarteret Espoo i Finland.

Forbrugerne klar til nye tjenester

Nokia er ikke en virksomhed, der bruger tiden på at ærgre sig over de hårde tider.

For det første rammer krisen bredt - og dermed også de fleste af konkurrenterne (dog ikke Apple med iPhone) - og for det andet er resultaterne trods alt fortsat positive.

At Nokia ikke er et selskab, der står tilbage for en global finanskrise, ses ved, at selskabet i faktisk har øget antallet af ansatte i de senere år, så det nu ligger på 123.347 personer.

Og skal man tro Heikki Norta, har selskabet da også god grund til at opruste.

"Forbrugerne vil have os til at gøre mere end tidligere. De er klar, så vores vision handler ikke længere kun om at connecte people, men om at connecte til de ting og mennesker, der betyder noget - på en intelligent måde," lød det, da Heikki Norta fremlagde Nokias vision frem til 2015

Cloud bliver omdrejningspunktet

Lige som så mange andre virksomheder i it- og telebranchen, skal Nokias visioner findes i skyerne, eller cloud computing, som den noget løst definerede teknologi er døbt.

For Nokias vedkommende handler visionen om at skabe en gigantisk sky af cloud-tjenester, som de hundrede millioner af Nokia-brugere verden over skal have som deres daglige omdrejningspunkt.

Nokia-clouden spænder over alt lige fra selskabets Ovi-tjeneste, hvor man kan downloade applikationer og musik, til finansielle mobil-løsninger og til anvendelse af GPS i sociale tjenester.

"Det særlige ved vores cloud er, at der er en kontekstuel bevidsthed, og at man anvender sensorer," forklarede Heikki Norta med henvisning til, at tjenesterne skal være mere intelligente og intuitive, så de ved, hvor brugeren befinder sig og hvilke behov denne har på et givent tidspunkt.

"Teknologien vil blive meget mere intuitiv. En af de største udfordringer er, hvordan man kan filtrere alle de informationer, man omgives af, så de giver mening for en. Den filtrering vil blive mere intuitiv."

Alle verdensborgere på nettet

En af de meget opsigsvækkende ting ved Nokias vision er, at den tager udgangspunkt i, at alle mennesker på kloden vil have adgang til internettet i 2015.

Nokia peger på, at langt de fleste nye net-brugere vil opleve internettet for første gang via en mobiltelefon, og den situation skal finnerne udnytte til at sikre vækst i fremtiden.

"Når der er vækst og forandring på samme tid, bliver det interessant. Der er helt sikkert mindre vækst, end der var for to år siden, men helt sikkert også mere forandring," forklarede Heikki Norta om Nokias strategi.

"Mange mennesker har peget på en mørk fremtid for internettet, for folk bliver i deres kælder og kun åbner døren for pizzabudet. Vores vision handler om det stik modsatte."

"Vi ser, at vores fysiske placering i stigende grad vil blive beriget af vores digitale identiteter. Forbrugere vil blive skabere (af indhold, red.) i en hidtil uset grad. Grænsen mellem det at være forbruger og det at være leverandør vil blive visket ud," sagde Heikki Norta på pressemødet onsdag.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk IT-sikkerhedsdag 2022 - identificer, beskyt og forsvar

IT-sikkerhedstruslerne mod virksomhederne er i takt med tiden blevet større og værre, fordi virksomhederne er mere end nogensinde før afhængige af data og IT. Det stiller krav til de IT-ansvarlige, der konstant skal tage bestik af det skiftende trusselniveau. Det kræver blandt andet, at it-sikkerhed bliver sat på den strategiske dagsorden i virksomhederne – men hvordan?

25. januar 2022 | Læs mere


Hjemmearbejdets påvirkning på trivsel, helbred og arbejdsmiljø

Fremtidens arbejdsplads er hybrid, det er der ingen tvivl om. Men hvad fører det egentlig med sig? Og hvordan omstiller du og din arbejdsplads sig til det? Det kan du blive klogere på, på denne digitale konference.

02. februar 2022 | Læs mere


GDPR - persondatabeskyttelse i praksis

Håndteringen af persondata og GDPR er for længst blevet hverdag hos de danske organisationer, men derfor er det til stadighed vigtigt og altafgørende, at den løbende overholdelse af GDPR er på plads. Vær med og hør, hvordan du ved hjælp af processuelle greb, værktøjer og systemer kan sikre dette.

08. februar 2022 | Læs mere