Karsten Ree solgte sidste år Den Blå Avis til eBay, og nogle af pengene blev skudt ind i Zepto, som han nu erklærer konkurs. Foto: Jakob Boserup.

Karsten Ree langer ud efter tidligere Zepto-direktør

Forretningen Zepto var blevet sminket inden Karsten Rees overtagelse, mener den tidligere ejer af Den Blå Avis.

Karsten Ree overtog i august titlen som administrerende direktør i Zepto efter Lasse Frost, der havde stiftet virksomheden.

Planen hos Karsten Ree var, at han skulle genoprette økonomien i Zepto, som igennem længere tid havde oplevet faldende salgstal.

Men det stod langt værre til, end Karsten Ree blev oplyst om, lyder det fra Karsten Ree selv. Han hævder, at Lasse Frost skjulte nogle "kendsgerninger" over for ham.

"Han har egentlig sminket nogle ting uden at fortælle, hvad det egentlig var baggrund for," siger Karsten Ree til Computerworld.

Manden, der sidste år solgte Den Blå Avis for cirka to milliarder kroner, mener, at han overtog en forretning, der havde indgået en lang række aftaler, som var uholdbare på længere sigt.

"Set i min bog har man tilbageholdt nogle kendsgerninger, som var alvorlige," fortæller Karsten Ree, der dermed fralægger sig ansvaret.

Disse "kendsgerninger" ville på sigt aflive forretningen, fortæller han videre.

"Konsekvenserne af nogle uheldige ting er blevet bagatelliseret, og det er i virkeligheden hamrende alvorligt. Nogle forkerte kontrakter med nogle leverandører og så videre var temmelig kvælende," siger Karsten Ree.

Ree: Kasseapparatet kørte baglæns
Zepto oplevede sidste år og i år et stærkt faldende salg, og det har været medvirkende til den konkurs, som Karsten Ree begærede i går. Samtidig var der erstatnings- og byttesager, fremhæver Karsten Ree.

"Der var nogle forhold, der var langt mere alvorlige, end man gik rundt og troede, og man kan ikke arbejde og sælge sig ud af et problem, når man får en del bad will fra sådan nogle som jer (medier, red.) og andre, hvis man både har et salg, der er faldet til en tredjedel, og man har nogle problemer, der erstatnings- og byttemæssigt er alt for store. Så kører kasseapparatet groft sagt baglæns," fortæller han.

De mange forhold lagt sammen gjorde, at Karsten Ree sagde stop.

"Man kan jo ikke forsvare at køre et firma videre, hvis man ikke kan skabe et overskud og skaffe den fornødne kapital. Jeg har jo bragt kapital ind i det et par gange, men der skulle mere til, kunne man se på den måde, som det bevægede sig. Det her kunne vi ikke styre," siger han.

Karsten Ree har i øjeblikket ingen andre planer om at kaste sig ud i it-verdenen.

"Nej, jeg har ikke lige noget på bedding," siger han.

Det samme gælder den elektroniske medieverden.

"Hvad den elektroniske medieverden angår, så har jeg indtil videre en konkurrenceklausul over for eBay," siger han med henvisning til, at han solgte Den Blå Avis til eBay for cirka to milliarder kroner sidste år.

Computerworld har været i kontakt med Lasse Frost, der gerne vil afvente, inden han kommenterer sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere


Digitaliseringsledelse 2.0: Forretning, innovation og udvikling

På Digitaliseringsledelse kan du derfor en række førende danske CIOs der ærligt fortæller om deres overvejelser, strategier, organisationer og resultater. På dagen får du desuden mulighed for at netværke og reflektere over indholdet i en række korte intensive sessioner samt gå i dialog med dagens stærke oplægsholdere.

05. november 2020 | Læs mere


Dell Talk: Fremtidens arbejdsplads: Få fuld udbytte af medarbejdernes kompetencer og viden

Skal du have fuldt udbytte af medarbejderes kompetencer og den viden, som din organisation ligger inde med, kræver det de rigtige værktøjer, de rigtige processer og det rigtige mindset. I denne talk får du buddet på hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud - og hvordan den lever op til kravene fra de dygtige, mobile og kritiske medarbejdere.

06. november 2020 | Læs mere






Premium
Test: Apples nye iPhone er bygget til fart og stil: Så gode er iPhone 12 og iPhone 12 Pro
Computerworld tester: IPhone 12 og iPhone 12 Pro er bygget til fart og til at se godt ud. Varen leveres stilsikkert, men noget er overset i farten.
Computerworld
Salling Group lukker stor online-satsning efter kun et år
Millionsatsningen Fillop lukker ved årets udgang. I stedet er supermarkeds-giganten Salling Group nu på vej med en række helt nye online-satsninger, der er affødt af coronakrisen.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.