SF giver Sander kniven for struben i ODF/OOXML-sag

SF vil have svar på ODF/OOXML-spørgsmålet i Folketingssalen, hvor regeringen vil løbe ind i alvorlige problemer.

Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Nu er det nok, og der skal træffes en afgørelse.

Det mener SF's it-politiske ordfører, Hanne Agersnap, som er blevet træt af at vente på, at videnskabsminister Helge Sander (V) træffer en beslutning om, hvorvidt det offentlige Danmark skal indføre dokumentstandarden ODF eller OOXML eller begge standarder.

Hun har derfor anmeldt følgende spørgsmål til videnskabsministeren.

"Hvad kan regeringen oplyse om indførelse af åbne dokument-standarder i det offentlige fra 2010 og frem?"

Regeringen i mindretal

Spørgsmålet er et oplæg til en debat i Folketingssalen, hvor der efterfølgende kan træffes en beslutning på baggrund af en afstemning, hvor regeringen vil være i mindretal eftersom en samlet opposition pege på ODF og OOXML:Strict, når det format engang ser dagens lys.

"Vi skal have afsluttet denne sag og gjort noget for konkurrencesituationen for dokumentsoftware, og så skal vi videre til andre sager. Der er masser opgaver på it-området foran os," forklarer Hanne Agersnap til Computerworld om baggrunden for forespørgslen samt den efterfølgende debat og afstemning.

Afgørelse i januar - eller inden

Forespørgslen bliver først fremstillet i Folketingssalen, men på grund af travlhed, er den præcise dato endnu ikke fastsat.

Men Hanne Agersnap håber dog også på, at der er truffet en afgørelse inden.

"Jeg håber i virkeligheden på, at den (forespørgslen, red.) bliver irrelevant, fordi vi før da er nået til enighed," forklarer SF-ordføreren til Computerworld, fordi videnskabsministeren står i så klart mindretal, at han eventuelt træffer en afgørelse inden forespørgselsdebatten.

Hanne Agersnap mener, at beslutningen er begyndt at haste, fordi mange tre-årige dokumentlicensaftaler skal forlænges til marts.

"Jeg tror også, at ministeren er interesseret i at træffe en aftale, inden SKI-aftalerne skal forlænges," fortæller Hanne Agersnap.

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS