Det er umuligt at sige i hvilken retning, mobilverdenen bevæger sig. Men vil man have en idé om det, bør man kigge på Google og Apple fra Silicon Valley.

Hvem vinder den store magtkamp i mobil-manegen?

ComputerViews: Med Googles mobil-lancering er der lagt op til et storslået slag om herredømme, hæder og ære på mobilmarkedet blandt it-branchens største og rigeste aktører.

ComputerViews: Fløjlshandskerne er taget af og erstattet af stålsatte jernnæver. Det er status på mobil-rivaliseringen mellem Google og Apple efter Nexus One-lanceringen.

En udvikling, der længe har været undervejs, synes dermed endelig cementeret af Googles indtræden på mobilmarkedet.

Den teknologiske innovation på den mobile slagmark har nu endegyldigt skiftet geografisk centrum fra det tidligere så toneangivende Skandinavien med navnkundige producenter som finske Nokia og delvist svenske Sony Ericsson.

Nu, synes det at være tilfældet, er der i stedet tale om et massivt mobil-magtcenter i den californiske high-tech-dal Silicon Valley, hvor både Apple og Google har hjemme.

Og netop de to it-firmaer må siges at have sat helt afgørende fodaftryk på 00'ernes teknologiudvikling og -forbrug.

Varme bliver til kulde
Hvad der startede som et varmt, venskabeligt forhold de to Valley-kæmper imellem, ændrede brat karakter efter det kom frem, at Google først barslede med sin egen mobilplatform, Android, og senere styresystemet Chrome OS.

Nu kommer så Nexus One, der med internetkæmpens egen platform og med eget brand ligger i direkte konkurrence med Apples iPhone.

'The game is on', som amerikanerne ville sige.

Det fik da også Googles topchef, Eric Schmidt, til sidste år at træde ud af Apples bestyrelse på grund af den efterhånden store interessekonflikt.

Nu er båndene kappet, og konkurrencen på et af Apples kernemarkeder er med Nexus One blevet fuldbyrdet.

Det store spørgsmål er, hvem der trækker sig sejrrigt ud af konkurrencen. Og spørgsmålet er måske snarere, om dysten overhovedet behøver at få en vinder.

Sigter Google på Apple?
Analytikere peger nemlig på, at selvom Google sætter sit navn på mobiltelefonen, så betyder det ikke, at søgekæmpen sådan for alvor har tænkt sig at lege mobilproducent. Det er blandt andet derfor, at firmaet har ladet den etablerede producent HTC stå for fremstillingen, lyder vurderingen.

Nej, Googles sande mission, argumenteres der, er i stedet at sikre sit eget styresystem Android et tungt fodaftryk, så Googles egne tjenester fremdeles bliver indgangen og synonymt med internettet - også selvom det foregår på en mobiltelefon.

Som bekendt er salget af annoncer på nettet nemlig Googles største indtægtkilde, og at firmaet nu også påtænker at få en bid af den samme kage på mobilmarkedet tegner sig stadig tydeligere, efter at Google betalte milliarder af kroner for firmaet AdMob, der har specialiseret sig i mobilannoncering.

Et firma, som i parentes bemærket også havde været i Apples kikkert gennem længere tid.

Derfor kom det ikke som nogen overraskelse, da Apple forleden opsnappede firmaet Quattro Wireless for omkring én milliard kroner. Et firma der, i stil med AdMob, arbejder med mobilannoncering.

Alle vinder uanset sejrherrens navn
Selvom Apples forretning altså ikke umiddelbart er reklamebåret som Googles, står det helt klart, at de to giganter følger hinanden særdeles tæt nu. I det rasende teknologi-kapløb er der ikke plads til at hvile på laurbær, som begge firmaer ellers har høstet så rigeligt af gennem det seneste årti.

Hvilke konkrete tiltag de to opkøb munder ud i, er stadig uvist, men pengetankene hos begge firmaer bugner i en grad, der gør finanskrisens ellers frostkolde klima til et tropisk konsoliderings-slaraffenland.

Der er lagt op til et uovertruffent slagsmål, der uanset vinder bør ende i en sejr til slutbrugeren.

Det har næppe tidligere været så spændende at være mobilkunde.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Udvikling og salg af software til integration, kommunikation og e-handel samt ERP med fokus på leasing, detailhandlen, digitale abonnementer og dagblade/magasiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital How To: Data og AI er fremtiden – men kan man overhovedet lykkes i det nye data-univers uden den rette dataplatform?

Det er svært at spå om fremtiden, men vi kan være sikre på, at den indeholder meget mere data og en langt større anvendelse af kunstig intelligens. På dette webinar sætter vi derfor fokus på, hvordan du som organisation får styr på alle data, og bliver klar til fremtiden.

30. oktober 2020 | Læs mere


Dell Talk: Cybersikkerhed skal gentænkes for at kunne imødegå fremtidige avancerede cybertrusler

Danske virksomheder er nødt til at gentænke cybersikkerheden for at kunne imødegå fremtidige cybertrusler, som vi hele tiden gøres opmærksomme på. I denne talk får du et indspark i, hvordan du som virksomhed kan gentænke cybersikkerheden ud fra både et operationelt og sikkerhedsmæssigt perspektiv.

30. oktober 2020 | Læs mere


IT Security 2020

Strategic IT Security 2020 will focus on the never-ending story about security and cyber-defense, and how you can defend your business and your customer’s data and information. Together with several leading experts and digital executives from all over the Nordic countries, this conference seeks to give you the best input to focus even more on cyber security in the future.

03. november 2020 | Læs mere






Premium
Skal du tage en Pro eller ej? Sådan vælger du imellem iPhone 12 og 12 Pro
Apples to iPhone-nyheder minder overraskende meget om hinanden. Der er dog væsentlige forskelle, som du skal være opmærksom på, når du vælger.
Computerworld
Det nye MitID er et tigerspring for bedre cybersikkerhed
Klumme: Det nye MitID er en enestående mulighed for et markant løft af it-sikkerheden i danske kommuner. Med baggrund i udfasningen af det nuværende NemID kan de samtidig forbedre og styrke deres it-systemers værn overfor cyberangreb.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Beskyt virksomhedens data og digitale aktiver i døgndrift
Den massive stigning i antallet af medarbejder som arbejder hjemmefra samt et konstant omskifteligt digitalt trusselsbilleder stiller hele tiden nye og stigende krav til virksomhedens sikkerhedsinfrastruktur. Mange virksomheder står derfor overfor at skulle implementere løsninger medintelligent monitorering af data, infrastruktur samt fokuseret indsats for sikring af virksomhedens digitale aktiver. Men har på den anden side typiske ikke de nødvendige ressourcer, budget eller tiden til disse projekter – eller for den sagsskyld at blive afhængig af specifikke teknologier, dyre konsulentydelser og specialressourcer. En mulig strategi til at håndtere udfordringen kan være at vælge en komplet Cloudbaseret sikkerhedsplatform baseret på gennemprøvet AI-teknologi. Men hvordan kommer du godt i gang? Det får du svar på i denne hvidbog.