Hvem vinder den store magtkamp i mobil-manegen?

ComputerViews: Med Googles mobil-lancering er der lagt op til et storslået slag om herredømme, hæder og ære på mobilmarkedet blandt it-branchens største og rigeste aktører.

Artikel top billede

Det er umuligt at sige i hvilken retning, mobilverdenen bevæger sig. Men vil man have en idé om det, bør man kigge på Google og Apple fra Silicon Valley.

ComputerViews: Fløjlshandskerne er taget af og erstattet af stålsatte jernnæver. Det er status på mobil-rivaliseringen mellem Google og Apple efter Nexus One-lanceringen.

En udvikling, der længe har været undervejs, synes dermed endelig cementeret af Googles indtræden på mobilmarkedet.

Den teknologiske innovation på den mobile slagmark har nu endegyldigt skiftet geografisk centrum fra det tidligere så toneangivende Skandinavien med navnkundige producenter som finske Nokia og delvist svenske Sony Ericsson.

Nu, synes det at være tilfældet, er der i stedet tale om et massivt mobil-magtcenter i den californiske high-tech-dal Silicon Valley, hvor både Apple og Google har hjemme.

Og netop de to it-firmaer må siges at have sat helt afgørende fodaftryk på 00'ernes teknologiudvikling og -forbrug.

Varme bliver til kulde

Hvad der startede som et varmt, venskabeligt forhold de to Valley-kæmper imellem, ændrede brat karakter efter det kom frem, at Google først barslede med sin egen mobilplatform, Android, og senere styresystemet Chrome OS.

Nu kommer så Nexus One, der med internetkæmpens egen platform og med eget brand ligger i direkte konkurrence med Apples iPhone.

'The game is on', som amerikanerne ville sige.

Det fik da også Googles topchef, Eric Schmidt, til sidste år at træde ud af Apples bestyrelse på grund af den efterhånden store interessekonflikt.

Nu er båndene kappet, og konkurrencen på et af Apples kernemarkeder er med Nexus One blevet fuldbyrdet.

Det store spørgsmål er, hvem der trækker sig sejrrigt ud af konkurrencen. Og spørgsmålet er måske snarere, om dysten overhovedet behøver at få en vinder.

Sigter Google på Apple?

Analytikere peger nemlig på, at selvom Google sætter sit navn på mobiltelefonen, så betyder det ikke, at søgekæmpen sådan for alvor har tænkt sig at lege mobilproducent. Det er blandt andet derfor, at firmaet har ladet den etablerede producent HTC stå for fremstillingen, lyder vurderingen.

Nej, Googles sande mission, argumenteres der, er i stedet at sikre sit eget styresystem Android et tungt fodaftryk, så Googles egne tjenester fremdeles bliver indgangen og synonymt med internettet - også selvom det foregår på en mobiltelefon.

Som bekendt er salget af annoncer på nettet nemlig Googles største indtægtkilde, og at firmaet nu også påtænker at få en bid af den samme kage på mobilmarkedet tegner sig stadig tydeligere, efter at Google betalte milliarder af kroner for firmaet AdMob, der har specialiseret sig i mobilannoncering.

Et firma, som i parentes bemærket også havde været i Apples kikkert gennem længere tid.

Derfor kom det ikke som nogen overraskelse, da Apple forleden opsnappede firmaet Quattro Wireless for omkring én milliard kroner. Et firma der, i stil med AdMob, arbejder med mobilannoncering.

Alle vinder uanset sejrherrens navn

Selvom Apples forretning altså ikke umiddelbart er reklamebåret som Googles, står det helt klart, at de to giganter følger hinanden særdeles tæt nu. I det rasende teknologi-kapløb er der ikke plads til at hvile på laurbær, som begge firmaer ellers har høstet så rigeligt af gennem det seneste årti.

Hvilke konkrete tiltag de to opkøb munder ud i, er stadig uvist, men pengetankene hos begge firmaer bugner i en grad, der gør finanskrisens ellers frostkolde klima til et tropisk konsoliderings-slaraffenland.

Der er lagt op til et uovertruffent slagsmål, der uanset vinder bør ende i en sejr til slutbrugeren.

Det har næppe tidligere været så spændende at være mobilkunde.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Midtjylland

Capgemini Danmark A/S

Presales Lead Cloud

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S