Google: Vores annonce-forretning kan klare krisen

Trods krisetider leverer Google et pænt første kvartalsregnskab. Topchef Eric Schmidt vil dog helst tale om annoncer og ikke så meget om Googles andre forretningsområder.

Artikel top billede

"Dette første kvartal har demonstreret for enhver, hvor modstandsdygtig vores forretningsplan er - selv i krisetider. Vi bør blive ved med at foretage langsigtede investeringer, og det har vi også tænkt os at gøre," udtaler Googles Eric Schmidt.

Computerworld News Service: Både Googles overskud og omsætning er steget i det første regnskabskvartal, der blev afsluttet d. 31. marts. Og det på trods af et hårdt økonomisk klima, der har haft stor indflydelse på det online reklamemarked, som er Googles største indtægtskilde.

Google fortalte torsdag, at selskabet har haft en omsætning på 31,4 milliarder kroner i 2009's første kvartal, hvilket er seks procent mere end de 29,6 milliarder kroner, firmaet havde som omsætning i første kvartal af 2008.

Hvis man trækker den kommission og de beløb fra, som Google betaler til marketings- og distributionspartnere, så viser omsætningen sig at være på 23,1 milliarder kroner, hvilket er en smule mindre end den gennemsnitsforudsigelse på 23,2 milliarder kroner, som nyhedsbureauet Reuters har fået fra forskellige analytikere.

Google har haft en netto-indkomst på 8,1 milliarder kroner, eller 25,6 kroner per aktie. Dette kan sammenlignes med første kvartal af 2008, hvor selskabet havde en netto-indkomst på 7,5 milliarder kroner, eller 23,5 kroner per aktie.

På en proforma basis, som ikke inkluderer visse engangsinvesteringer, var netto-indkomsten 9,3 milliarder, eller 29,4 kroner per aktie, hvilket er bedre end analytikernes forventning på 28,1 kroner per aktie og bedre end 2008's proforma-netto-indkomst fra første kvartal, som var på 8,8 milliarder kroner, eller 27,6 kroner per aktie.

"Selv med de dårlige tider for økonomien og reklame-markedet, kan Google stadig imponere," siger analytiker hos Gartner, Andrew Frank, i et interview.

Eric Schmidt om krisen

Under et telefonmøde om emnet, fortalte Googles administrerende direktør Eric Schmidt, at han var tilfreds med resultatet, specielt set i forhold til den globale finanskrise. Han mener, at de gode resultater er en konsekvens af flere søgninger.

"På trods af det hårde økonomiske klima, mener vi, at Google har haft et godt kvartal," sagde direktøren og tilføjede, at han anser verdens nuværende økonomi for at være et helt nyt erfaringsområde.

Folk bruger stadig Googles søgemaskine, men de køber færre og billigere produkter fra annoncørerne, og salgs-konversionsraten for reklamer er faldet, fortalte han desuden. Det betyder, at annoncørerne, for at afbalancere deres 'return on investment' (ROI), bruger færre penge på reklamer.

"Ingen selskaber er krisesikre, og Google kan helt sikkert også mærke de dårlige tider," sagde Eric Schmidt og advarede om, at andet og tredje kvartal historisk set altid har været svagere kvartaler.

Han gav dog stadig udtryk for, at han har stor tillid til pålideligheden og effektiviteten af Googles søge-reklame-model og specielt til den auktions-baserede tilgang til reklamer, hvor man betaler per klik. Google har i det hele taget stor fordel af, at folk er begyndt at bruge internettet mere, og at mange reklamer i dag først og fremmest findes online, fortalte direktøren.

Klar til opturen

Google er godt forberedt på opturen, når den kommer, sagde Eric Schmidt.

"Dette første kvartal har demonstreret for enhver, hvor modstandsdygtig vores forretningsplan er - selv i krisetider. Vi bør blive ved med at foretage langsigtede investeringer, og det har vi også tænkt os at gøre," tilføjede han.

Andrew Frank fra Gartner syntes, det var påfaldende, hvor meget fokus Eric Schmidt og de andre chefer på telefonmødet holdt på Googles kerne, nemlig søge-reklame-forretningen, mens de, ulig på tidligere møder, ikke brugte megen tid på nye dele af forretningen, som for eksempel YouTube og virksomhedssoftware.

"De var i høj grad fokuserede på deres kerneforretning, og der var ikke alt for meget halløj med andre ting," sagde han bagefter.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Jura | København Ø

    Compliance Day 2025

    Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

    Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

    Sikkerhed | Klampenborg

    Årets CISO 2025

    Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S