Har du styr på de forskellige cloud-modeller?

Cloud computing er ikke bare cloud computing. Der findes en række forskellige modeller - blandt andet "private skyer", der kan være en oplagt løsning for virksomheder med mange sikkerheds-bekymringer.

Rykker din virksomhed også op i skyen? Skal man tro analysehuset Gartners forudsigelser, er der en god sandsynlighed for, at det er tilfældet.

Spørgsmål er måske derfor i højere grad hvilken sky, der er tale om.

Som Computerworld skrev tidligere på ugen, er det nemlig ikke kun de velkendte cloud-produkter som Amazons Elastic Compute Cloud eller Googles og Salesforces SaaS-løsninger, der danner grundlaget for markedstendenserne.

Faktisk har Gartner forudset, at der i 2012 vil blive investeret flere penge i private clouds end i offentlige clouds.

Og netop de private skyer kan give god mening for de virksomheder, der kan se muligheder i cloud computing, men som på grund af lovgivning eller generelle sikkerhedsbekymringer ikke er villige til at rykke helt ud i den offentlige sky.

"Du er ikke påvirket af, at der er andre firmaer og kunder på systemerne, og at deres sikkerhed måske belaster dine systemer. De ligger ikke ude i et fremmed datacenter, hvor man er nødt til at have en vis tillid til dem, der håndterer det," forklarer sikkerhedskonsulent Carsten Jørgensen fra Devoteam Consulting.

Han er også facilitator for Dansk IT's netop oprettede kompetencenetværk om cloud computing og virtualisering.

"Jeg tror, at det for store virksomheder og organisationer er noget, der er kommet for at blive, og som man stiller til rådighed internt for sine kunder eller medarbejdere," siger han om de private skyer.

Kun for de store drenge
Både Carsten Jørgensen og cloud-forsker Frederik Orellana fra Niels Bohr Instituttet peger dog på, at konceptet med private clouds kun giver mening, hvis virksomheden har en vis størrelse.

"For mindre virksomheder tror jeg, at det er en overgangsperiode. De fordele, du kan få i public clouds, har du svært ved at hente, hvis du gør det internt. Du skal jo stadig købe software-licenser og hardware, og du skal have kompetencerne internt til at drifte og håndtere systemet," siger Carsten Jørgensen.

"Det er ikke altid, at det er specielt oplagt, hvor meget man kan opnå. Det, at sætte tingene i system på den måde, giver kun giver mening, hvis man har en meget stor kundebase og en meget stor installation," forklarede Frederik Orellana tidligere på ugen.

"Ellers vil den gode gamle metode med at ringe til systemadministrator og få ham til at indkøbe en passende maskine være mere omkostnings-effektivt," lød det fra cloud-forskeren.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital Innovation Summit 2018: Inspiration, strategi og innovation til fremtidens digitale vindere

Evnen til at innovere digitalt er et af de vigtigste succesparametre for en moderne virksomhed eller organisation. Kom derfor på Digital Innovation Summit og hør hvordan danske virksomheder som Rambøll, A.P. Møller-Mærsk og DFDS arbejder med innovation.

27. februar 2018 | Læs mere


Få mere fart på og kvalitet i udviklingsafdelingen med DevOps

Få indsigt i den populære DevOps-tankegang, der kendetegner den moderne it-organisation, hvor samarbejde og integration er nogle af nøgleordene. Kom og hør konkrete cases fra virksomheder, der arbejder efter DevOps og mød de førende leverandører, der fortæller, hvordan du kommer derhen, hvor udviklingsafdelingen kan understøtte den digitale innovation med de ideer og i det tempo, som der forventes.

28. februar 2018 | Læs mere


Gå hjem møde: GDPR - mobile enheder og medarbejderdata

25. maj 2018 skal det hele være på plads! Kom og hør hvordan I skal behandle persondata om medarbejdere under GDPR, og hvordan medarbejderne må behandle persondata under GDPR. Få derudover svar på, hvordan I håndterer udfordringen omkring de mange mobile enheder for at sikre compliance.

28. februar 2018 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
Hjalp virksomheder Atea med at klage over omstridt udbud i Region Sjælland? Forsvarer udpeger Ib Kunøe som fællesnævner
Der indløb klager fra flere it-selskaber, da Region Sjælland i 2015 udpegede 3A-it som vinder af et stort it-udbud foran næsen af Atea. Det pudsige er, at klagerne var næsten ens. Forsvarer i Atea-sagen peger på et interessant sammenfald - Ib Kunøe.
Computerworld
Fona-ejer skal betale million-beløb tilbage: Hævede 22 millioner kroner lige inden krak
Fona-ejeren Elkjøp Nordic trak uretmæssigt 22 millioner kroner ud af selskabet lige inden salget af den kendte kæde gik ned med flaget.
CIO
Her er tre vigtige spørgsmål, som du altid bør stille til sælgere af it-systemer
Klumme: Softwareudviklere elsker at hade sælgere, der generelt er lidt for glatte, lidt for smilende, lidt for hjertelige og også dygtige til at undvige eller parere, når man fagligt argumenterer for sine forbehold overfor det system, man lige har fået præsenteret og lynhurtigt har spottet ikke vil fungere.
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Hvilken slags CRM understøtter bedst din forretning?
Hvordan vælger jeg det rigtige CRM-system? Hvad skal jeg prioritere? Denne guide giver dig et solidt grundlag for at vælge det CRM-system, der understøtter netop din virksomhed og jeres processer bedst – og som støtter op om arbejdet med bl.a. salg, marketing og service gennem den samlede kunderejse. Du får også konkrete og brugbare tips til, hvordan du øger sandsynligheden for, at CRM bliver en naturlig og selvfølgelig del af dine medarbejderes dagligdag. Hvilket jo er grundlaget for, at det samlede CRM-projekt bliver til en succes.