Motorola på vej med total opsplitning af selskabet

Motorola er på vej med en stor opsplitning af selskabet, der vil fjerne det Motorola, vi kender i dag, fra landkortet.

Artikel top billede

Motorola er efter al sandsynlighed på vej med en stor opsplitning af selskabet, der inkluderer frasalg af forretningsenheder og børsnotering af andre.

Ifølge Wall Street Journal har Motorolas bestyrelse diskuteret opsplitningen på et bestyrelsesmøde i slutningen af januar.

Der er dog endnu ikke blevet truffet en endelig beslutning.

Centralt i drøftelserne står muligheden for at udskille Motorolas settop-boks- og mobiltelefon-divisionerne og børsnotere dem. Det er planer, som Motorola tidligere har puslet med.

Samtidig går overvejelserne i retning af at sælge hele forretningsdivisionen for udstyr til trådløse netværk.

Angiveligt skal Motorola - der på mange måder er blevet kørt bag om dansen i de senere år - se fremtidspotentiale i at satse entydigt på settop-bokse og mobiltelefoner.

Hvem vil betale mest?

Wall Street Journal skriver, at en budrunde for udstyrs-divisionen snart vil blive indledt.

Angiveligt skal blandt andet kinesiske Huawei være interesseret i at købe divisionen.

Motorola har været på en nedadgående glidebane i flere år.

Selskabet var i sin tid den første producent, der sendte en mobiltelefon på markedet. Den kan du se her.

I begyndelsen af dette årti havde selskabet også en gigantsucces med mobiltelefonen Razr, der solgte mere end 100 millioner eksemplarer.

Det er dog siden hen gået ned ad bakke, og Razr er aldrig blevet fulgt op af en ny storsællert, og Motorola har aldrig været i stand til bare at komme i nærheden af tidligere tiders position.

I november annoncerede Motorola, at selskabet vil gøre et forsøg på at generobre mobilscenen med satsningen Droid.

Det kan meget vel være det sidste skud i bøssen for mobilproducenten, hvis den skal få en fod inden for på det lukrative marked for smartphones.

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse