Er Microsofts smartphone-comeback dødsdømt?

Microsoft gør et ihærdigt forsøg på at komme tilbage på smartphone-markedet med det nye Windows Phone 7-styresystem. Er det overhovedet realistisk?

Artikel top billede

Microsofts tro på egne evner har været stor lige siden, selskabet lancerede sit fuldstændig redesignede smartphone-operativsystem, Windows Phone 7, i februar.

Foruden de smarte musik- video- og spil-features, der nok retter sig mest mod forbruger-markedet, slår Microsoft også på, at tæt integration med Microsoft-produkter som Office og SharePoint er blandt platformens styrker.

"Vi indså, at det virkelig var tid til forandring, og vi har ændret Windows smartphone-platformen markant over de sidste 18 måneder," sagde Terry Myerson, corporate vice president for Windows Phone Engineering, for nylig.

Forvirrende udbud

Men selvom Windows Phone 7 indeholder visse features, der retter sig mod erhvervslivet, har Microsoft samtidig valgt at fastholde Windows Phone 6.5, samtidig med at også ældre versioner som Windows Mobile 5 og 6 får lov til at overleve nogle år endnu.

Endelig har Microsoft også lanceret Kin-telefonerne.

"Forvirret? Det er jeg også, og endnu vigtigere er det, at det er virksomheds-kunderne også, da ingen af disse platforme løser alle de problemer, de har i dag," skriver Gartner-analytiker Nick Jones i et blogindlæg.

"WP7 er ikke bagudkompatibelt med eksisterende applikationer, og hvem har nogensinde hørt om en virksomhed, der udvikler business-apps i Silverlight? Jeg kan bare ikke se det for mig," lyder et eksempel fra Nick Jones med henvisning til, at Silverlight er den teknologi, der skal anvendes, når man vil udvikle applikationer til den nye platform.

"Og mens vi er ved emnet app-udvikling, så ser det ud til, at WP7 vil være teknisk set vil være under flere restriktioner end WM6.x og mere Apple-lignende, når det eksempelvis kommer til baggrunds-processering, hvilket ikke er godt nyt for de virksomheds-udviklere, der ønsker fleksibilitet og sofistikerede arkitekturer."

Sidste skud i bøssen for Microsoft

De problemer, Nick Jones taler om, er netop en del af årsagen til, at Microsoft har valgt også at forsætte med Windows Mobile 6.5, men det er ikke nok, mener Nick Jones.

"…I en forbrugerminded verden, hvor brugerne har magten ved valg af enhed, vil ingen have WM6.x, der ser gammelt og umoderne ud."

"Og fraværet af applikations-kompabilitet (i WP7, red.) betyder, at virksomhederne tænker, at hvis de alligevel skal re-programmere applikationer, så er det måske tid til et radikalt blik på deres mobil platform-strategi," skriver Nick Jones.

Da Gartner offentliggjorde tal for smartphone-markedets udvikling i hele 2009, fremgik det, at Windows Mobile måtte sig henvist til fjerdepladsen efter et fald fra 11,8 procent til 8,7 procent.

Vinderen i 2009 blev i stedet Apples iPhone OS, der sneg ind på tredjepladen ved at øge markedsandelen på 8,2 procent til 14,4 procent. Også Android og Research In Motion (Blackberry) på andenpladsen oplevede vækst, mens Symbians markedsandel faldt fra 52,4 procent til 46,9 procent.

Ingen vækkelse

I forbindelse med præsentationen af Windows Phone 7 på Mobile World Congress i Barcelona tidligere på året udtalte IDC's teleanalytiker Brian Troelsen, at det bliver op ad bakke for Microsoft, når selskabet skal forsøge at vinde det tabte tilbage i kampen mod populære produkter som iPhone og Android-telefonerne.

"Man kan sige, at det her er sidste skud i bøssen, og jeg tror ikke, at der er nogen tvivl om, at Microsoft vil det her. Det bliver de simpelthen nødt til, for der næsten tre gange så mange mobiltelefoner, som der er pc'er i verden - og de kommer til at ligne computere mere og mere."

"Men jeg ser ikke nogen vækkelse omkring Microsoft, eller at de vil sparke benene væk under konkurrenterne," sagde Brian Troelsen dengang til Computerworld.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Hæver barren for det moderne netværk, mens den digitale transformation accelererer

    Uanset deres størrelse, formål eller branche udvikler virksomheder over hele verden sig mod en mere digital arbejdsform.

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Nordjylland

    Csis Security Group A/S

    Product Marketing Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse