Navision overrasker igen

Med en stigning i nettoomsætningen på 23 procent til 332 millioner kroner har Navision overrasket markedet i positiv retning med sit regnskab for første kvartal. Aktierne er steget med 10 procent efter offentliggørelsen.

Selvom markedet for økonomistyringssystemer generelt er sluppet nådigt fra de kolde vinde i verdensøkonomien, er den umiddelbare vurdering fra aktieanalytikerne til Navisions regnskab for første kvartal, at det er overraskende godt. Resultatet fjerner den usikkerhed, der har været hos nogle investorer, om selskabet nu havde musklerne og talentet til at klare sig efter fusionen af Navision og Damgaard.

Markedet har taget vel imod regnskabet, så klokken 10.36 torsdag var aktien steget med 18 kroner til 217 efter at have været oppe på 219 i løbet af formiddagen.

Fakta er, at nettoomsætningen steg med 23 procent fra 271 millioner kroner til 332 millioner kroner ? og det ordinære resultat før skat er på 50 millioner kroner. Det primære driftsresultat før goodwillafskrivninger (EBITA) udgjorde 50 millioner kroner mod en negativ EBITA sidste år på 17 millioner kroner.

Ifølge RB-Børsen havde ni forskellige analytikere forventet en omsætning på 325 millioner kroner, mens buddene på EBITA gik fra fire millioner kroner til 49 millioner kroner.

Fordelt på områder er Navisions licensindtægter steget med 27 procent i forhold til sidste år, så omsætningen nu udgør 233 millioner kroner eller 70 procent af den samlede omsætning. Opdateringsomsætningen er steget med 61 procent til 71 millioner kroner, mens service er faldet med 36 procent til 28 millioner kroner. Ifølge selskabets bemærkninger passer det godt ind i planerne om større faste indtægter.

Eksplosiv vækst i Europa

I Danmark har Navision ikke haft nogen vækst i omsætningen, der stadig er på 67 millioner kroner, mens den er steget med 10 procent i det øvrige Norden til 23 millioner kroner.

Det tyske marked står for en omsætningsvækst på 38 procent til 72 millioner kroner, hvilket udgør 22 procent af selskabets omsætning. Mere beskeden var væksten i Storbritannien med kun seks procent, hvilket ifølge Navision skyldes heftig konkurrence. Imidlertid er omsætningen i det øvrige Europa ? eksklusiv Storbritannien ? steget med 85 procent.

Det eneste fald kan noteres i USA på 12 procent, men det er ikke så ringe endda, oplyser Navision, der havde forudset et fald på 15 procent. Firmaet har mærket en tilbageholdenhed hos de amerikanske kunder over for investeringer efter terrorangrebet den 11. september, men ser fortsat store muligheder på markedet.

Derfor fastholder Navision sine forventninger til hele regnskabsåret 2001/2002.

Følg Navision på Fondsbørsen her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S