Snart slut med gratis SMS

Teleselskabernes kamp for at stoppe gratis SMS-afsendelse over nettet er nu slået igennem hos Danmarks største SMS-site, Coolsms. Administrerende direktør Bjarni Nordahl mener, at det om få måneder vil være næsten helt slut med at sende gratis SMS'er via nettet.

SMS-tjenesten Coolsms har, ifølge Chart.dk, været oppe på 266.000 daglige unikke besøgende, men i dag tirsdag er det slet ikke muligt at sende SMS'er fra siden.

Det kommer oven på en besked, som Coolsms' mange tusinde besøgende blev mødt af, da de 14. marts mødt gik ind på hjemmesiden for at sende de daglige SMS'er.

- Der er desværre sket nogle ændringer i SMS-branchen, der gør, at SMS-afsendelse fra nettet er blevet en del dyrere.

- Vi har været nødsaget til at tage konsekvensen af dette og lukket af for al SMS-afsendelse til udlandet, lukket af for lange beskeder, lukket af for SMS-afsendelse til flere personer på én gang samt lukket af for ikke-registrerede brugere, stod der på hjemmesiden.

Gratis SMS kommer til at koste

Dermed kan heller ikke Coolsms, på trods af utroligt mange tilfredse brugere, stå stand mod mobilselskaberne, der siden nytår har varslet, at det nu skal være slut med at bruge nettet til at sende gratis SMS'er.

Bjarni Norddahl er administrerende direktør for Coolsystems, der står bag Coolsms.dk, og han mener, at teleselskabernes ønske snart vil gå i opfyldelse.

Interconnect-aftalen
De danske mobilselskaber indførte pr. 1. januar 2002 en interconnect-aftale, der betyder, at de fremover internt skal afregne 20 øre eksklusive moms, når der bliver sendt en SMS.

Hvis for eksempel en TDC-kunde sender en SMS til en Sonofon-kunde, skal TDC altså betale Sonofon en afgift på 20 øre.

Afgiften betyder også, at det nu koster mobilselskaberne 20 øre hver gang deres netværk bliver brugt til at sende en gratis SMS over nettet til et andet selskab.

I sidste ende vil det dog komme til at gå nogenlunde lige op for mobilselskaberne, fordi de både afsender og modtager SMS?er og dermed både betaler og modtager afgiften på 20 øre.

Mobilselskaberne ser interconnect-aftalen som en nødvendighed, fordi blandt andet udenlandske selskaber ellers kan sende SMS?er gennem Danmark for at spare afgiften i deres eget land.

- Inden for de næste par måneder vil de fleste af de gratis SMS-sendere komme til at koste penge. Det koster nemlig kassen til teleselskaberne i dag at sende SMS?er for nu at sige det lige ud, siger han.

Coolsms har, ifølge Chart.dk, været oppe på 266.000 unikke besøgende om dagen, hvilket gør Coolsms til Danmarks mest besøgte SMS-site.

Afgift på 20 øre

Men den afgift på 20 øre per SMS, som mobilselskaberne indførte ved nytår, gør, at Coolsms nu overvejer en model, hvor det vil komme til at koste en krone om dagen at kunne sende SMS-beskeder.

? Vi har hele tiden forsøgt at køre Coolsms gratis, og i dag bruger vi en svensk udbyder, fordi TDC simpelthen er for dyre, siger Bjarni Norddahl.

Han er meget utilfreds med, at alle danske mobilselskaber har indført den interconnect-aftale, der i sidste ende er skyld i afgiften på 20 øre pr. SMS.

- Jeg synes, det er monopoldannelse og konkurrencestridigt. Enhver ved, at det ikke koster 20 øre for et teleselskab at sende en SMS ? det koster højst 1 øre, siger Bjarni Norddahl.

Konkurrencestyrelsen har modtaget en del klager over teleselskabernes opførsel og er i øjeblikket i gang med at undersøge sagen.

Coolsms har dog ikke helt droppet visionen om, at det skal være gratis at sende SMS'er via nettet.

- Vi har planer om en metode, vi ikke kan afsløre, men som gør, at vi på et senere tidspunkt igen kan tilbyde at sende gratis SMS?er, siger Bjarni Nordahl.

Relaterede links

Coolsms

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

    Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly