Avatar billede Bhlas Novice
16. december 2014 - 22:09 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Returner værdi hvis værdi er i foruddefineret interval

Hej alle

Jeg plejer være forholdsvis ferm til Excel, men jeg bliver nødt til at give op her.

Sagen er den at jeg har en forventning til et resultat, og et reelt resultat. Eksempelvis er forventningen 30, mens resultatet er 32.
Jeg har så opsat et interval, der skal give en given score.
Er resultatet under 27,0, skal scoren være 5.
Er resultatet mellem 27,01-28,49 skal scoren være 4.
Er resultatet mellem 28,5-31,5 skal scoren være 3.
Er resultatet mellem 31,51-32,97 skal scoren være 2.
Er resultatet over 32,98, skal scoren være 1.

Når jeg så indtaster det reelle resultat, i det her tilfælde 32,0 så vil jeg gerne have den til at vise 2 - men hvilken formel skal jeg dog bruge til dét?
Jeg har forsøgt mig med LOPSLAG, HVIS, TÆLHVIS etc., men jeg kan desværre ikke få det til at lykkedes.

På forhånd mange tak.
Avatar billede kim1a Ekspert
16. december 2014 - 22:29 #1
Jeg antager du har intervallet i A1:A5 og din test score i C1, så kunne en løsning være:
Hvis(C1>A5;1;hvis(C1>A4;2;hvis(C1>A3;3;hvis(C1>A2;4;5))))

Jeg er dog sikker på der findes en mere fiks løsning hvis du har mange flere intervaller.
Avatar billede finb Ekspert
17. december 2014 - 14:14 #2
=slå.op(indtastetVærdi;{grænseværdi1;grænseværdi2;osv.};{ønsketVærdi1;ønsketVærdi2;osv.})
Avatar billede Bhlas Novice
17. december 2014 - 20:02 #3
Kanon kim1a - jeg syntes ellers jeg havde forsøgt mig frem, og at den ikke kunne tage hensyn til grænserne mellem hver enkelt, men det lykkedes.
Mange tak for hurtigt svar :)