Avatar billede gini Juniormester
29. december 2014 - 17:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

PC med opstartsvanskeligheder

Mit forrige spørgsmål om flimrende farver på skærmen blev øjensynlig afhjulpet - men nej. Computeren virkede perfekt i et par dage, men nu er der igen vanskeligheder:
Den kan starte op, får kode og står så og kører på velkommenskærm uden at der sker noget. Jeg lukker ned på bagsiden og starter op i fejlsikret tilstand og kigger på hændelserne uden at kunne sætte en finger på, hvad der er galt.
Genstarter i normal tilstand. Efter kode begynder den igen at flimre i masser af farveskærme.
Genstarter, og nu kommer der en lille blå skærm med ordene:

Hors de portée: (jeg bor i Frankrig)
betyder på dansk, at skærmens mål er uden for rækkevidde.
Frequence H.: 65,2 KHz
Frequence V.: 119,6 Hz

Min skærm er en LCD skærm 22"
Format 16:10
Resolution 1680x1050
Lystæthed 300 cd/m2
Kontrast 1000:1

Hvordan får jeg skærmens konfiguration til at virke rigtigt.
En anden ting er, at skærmen i højre side har et sort felt fra top til bund på ca. 6-7 mm. Det hænger vel sammen med fejlmeddelelsen...

Håber på hjælp, tak....
Avatar billede 220661 Ekspert
29. december 2014 - 18:42 #1
Kan grafik kortet køre med 1680x1050 i opløsning, som skærm anbefaler?

Hvad med opdateringshastigheden på grafik kortet hvad står den til i HZ?
Prøv evt at skrue lidt ned for den hvis den har en høj indstilling.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2014 - 23:16 #2
gå i fejlsikret og sæt den til 1024x768, installer skærmdriver
Avatar billede gini Juniormester
30. december 2014 - 08:17 #3
Grafikken er implementeret i bundkortet "Puc3 graphique Intel(R) HD 4400 Revision 6 Memory Size - 1984 MBytes" og jeg er ikke klar over hvad den står til i HZ. Nu har jeg i fejlsikret tilstand sat skærmen til 1600 x 1200 og prøver at starte i normal tilstand.
Avatar billede gini Juniormester
30. december 2014 - 08:27 #4
Det skete der ikke noget positivt ved - ved almindelig genstart endte det kun i sort skærm med bevægelig musepil....
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2014 - 09:17 #5
#3 Der burde i manual til skærm stå hvad opdaterings hastigheden skal være.
Hvad hedder din skærm?
Avatar billede gini Juniormester
30. december 2014 - 15:21 #6
Det er en Medion skærm, som hører til den Medion computer, som jeg lige har kasseret, og der er ikke rigtig beskrevet noget om skærmen - men i brugsanvisningen for det grafiske system for den gamle computer, som den hører til, står der at  opdateringsfrekvensen skal være mellem 60-75 Hz. Min nye computer er også en Medion, så det skulle jo kunne lade sig gøre at få computer og skærm til at arbejde sammen...
Avatar billede 220661 Ekspert
30. december 2014 - 17:32 #7
Er der på en måde muligt at komme til at se hvilken indstilling den gamle har kørt på, eller er det umuligt?

Mit bud er at den skal stå på 60 hz, og så må man prøve at rette opløsningen til så den virker.
Avatar billede gini Juniormester
30. december 2014 - 17:46 #8
Nej, det er vist umuligt at se, hvilken indstilling den gamle har kørt på. Skærmen kører ved hjælp af en splitter på både den nye, som kokser, samt min gamle Medion Lifetec computer, hvor jeg ikke har problemer. Denne er med Windows XP og med en skærmopløsning på 1152x864, 32 bit og med 60 Hz. Der er ingen problemer i dette.
Det er heller ikke splitteren der laver problemer, idet jeg har den samme fejl på den nye computer, hvis jeg kun sætter kabel fra skærm til computer.
Men hvordan får jeg sat skærmen til 60 Hz på den nye computer, når jeg kun kan gøre det i fejlsikret tilstand, idet det jeg sætter den til, umiddelbart ikke følger med, når jeg genstarter den normalt??
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 06:41 #9
Tidligere fortalte du du kunne justere opløsningen fra fejlsikret tilstand, kan du ikke justere på opdateringshastigheden, eller se hvad den er indstillet til?
Avatar billede gini Juniormester
31. december 2014 - 08:54 #10
Er nu i fejlsikret tilstand. Når jeg går ind på skærmopløsning og avancerede indstillinger samt skærm, er der under Skærmindstillingen for hardwaren kun "Brug standardindstillingen for hardwaren", som ikke kan gøres om til andet.

Under Fejlfinding og "Hvis den aktuelle skærmdriver giver mulighed for at ændre indstillinger, skal du klikke på knappen for at foretage fejlfinding af problemer med skærmen" og hvis jeg så trykker på knappen Skift indstillinger, kommer der en tekst:

Har du problemer med din grafikhardware? Disse indstillinger kan hjælpe dig ved fejlfinding af skærmrelaterede problemer.

Hardwareacceleration
Angiv manuelt, hvilken acceleration og ydeevne din grafikhardware skal præstere. Brug fejlfindingsværktøjet Skærm for at få hjælp til at foretage ændringen.

Hardwareacceleration: (og derefter en måleenhed hvor man kan vælge 6 indstillinger ved at flytte fra fuld til ingen.

Jeg forsøgte at flytte fra fuld (Alle acceleratorer er aktiveret. Brug denne indstilling, hvis der ikke er problemer med computeren. (Anbefales))og et hak ned og denne siger

Deaktiver markør- og bitmapacceleratorer. Brug denne indstilling til at rette problemer med musemarkøren eller til at rette problemer med beskadigede billeddata.

Da jeg så sagde OK til dette, kom den frem med "Der opstod en uventet fejl De nye indstillinger kunne ikke gemmes i registreringsdatabasen"

Kan jeg selv ændre noget i registreringsdatabasen??
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 09:20 #11
Jeg kender ikke selv til disse indstillinger, men har fundet dette:
http://support.microsoft.com/kb/216166/en-us
Om det så er noget du kan bruge det ved jeg ikke?
At rode i registeret er ikke noget man gør,hvis man ikke ved hvad man gør. Så pas på hvis du retter til derinde.
Man kan tage en sikkerhedskopi af den hvis det er. Gå op i filer og vælg eksporter.  Her kan du gemme en kopi af registeret.
Du kommer i risteret ved at gå i kør og skrive regedit.

Men igen pas på med hvad du gør. Gør du noget forkert, så kan man risikere at gøre en pc ubrugelig.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 09:23 #12
Hov det her var til en server version så jeg, så det er sikkert ikke det samme hos dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 09:33 #13
Hmm Kan ikke lige finde noget på Windows 8, men der er en tråd her med Windows 7, som måske ligner mere dit system end den 1 jeg kom med. I denne tråd her er der også KWM Swich så måske der er en sammenligning her:
https://social.technet.microsoft.com/forums/windows/en-US/eaad161a-1567-4e6d-b7e0-e0cf3bcd0609/reset-graphics-and-monitor-registry-settings
Avatar billede gini Juniormester
31. december 2014 - 12:24 #14
Tak for dine forslag. Jeg er vant til at gå i regedit, men man kan jo altid komme til at gøre fejl, så jeg vil lave en kopi, inden jeg roder med det. Det er Windows 7 Pro jeg kører med. Håber jeg kan få has på problemet - det er jo ved at være lidt trættende. Glad for, at du gider hjælpe - tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2014 - 14:42 #15
Velbekomme.
Jeg prøver hvad jeg kan. Har jo desværre ikke selv gjort det du skal i gang med, men håber da at indstillingerne kan ændre så du kan få billede på. Håber da ikke du må opgive at få det til at virke.
Avatar billede gini Juniormester
02. januar 2015 - 08:23 #16
Nu har jeg rodet med problemet og været inde i registret. Der er så mange konfigurationer under
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\DISPLAY
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Connectivity
så jeg næsten må opgive.

Det lader til, at det, som min skærm er beregnet til:

Format 16:10
Resolution 1680x1050
Lystæthed 300 cd/m2
Kontrast 1000:1

slet ikke figurerer i nogen af de opgivne konfigurationer..... og det, at skærmen i højre side har et sort felt fra top til bund skyldes, at de alle konfigurationer der opgives giver en 16:9 skærm.

Det er kun i fejlsikret tilstand, at hele skærmen bruges fuldt ud...

Har du yderligere at hjælpe med???

De næste par dage er jeg på rejse og håber, at du kan give flere fif - tak...
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2015 - 09:14 #17
Nej desværre er jeg løbet tør for flere fif. Beklager.
Din skærm kan sikkert bare ikke køre med din nye hardware :-(
Avatar billede gini Juniormester
07. marts 2015 - 17:55 #18
Problemet løst ved at sende computeren til reparation.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. marts 2015 - 22:36 #19
ok