Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
03. januar 2015 - 21:22 Der er 13 kommentarer

Død Acer aspire v3 772g

Jeg har i kådhed formateret min computer for at slippe for win 8.1 og ville installere win 7 istedet.
Det gik ikke som forventet, en masse bøvl med at den åbenbart er låst og ikke kan køre andet end Win 8.1
Jeg fik ikke lavet en backup og har som sagt formateret den, og kan nu ikke engang installere Win 8.1 på den igen. Når jeg forsøger, vil den have produktnøglen, men den har jeg ikke fået udleveret.
What to do?
Søger jeg serie nummeret på computeren hos Acer, findes den ikke....

Thorleif
Avatar billede ole-v-t Juniormester
03. januar 2015 - 21:50 #1
Sidder der ikke noget under pc med den kode det gør der på min.
Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
03. januar 2015 - 22:18 #2
Nope, det gør der ikke.
Avatar billede sadolin1978 Novice
03. januar 2015 - 23:28 #3
en anden grund til du ikke kan ligge Win7 ind kan være at BIOS er sat til UEFI, prøv evt. legacy og se også efter om du kan boote fra andet medie i BIOS også. jeg ved at Lenovo har haft begrænsninger, som skulle rettet med små ændringer i BIOS
Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
04. januar 2015 - 10:26 #4
Da jeg forsøgte downgrade til 7 fulgte jeg en guide jeg fandt på youtube, hvor der var ting der skulle ændres i BIOS, men det hjalp ikke.
Jeg er nu nået dertil at jeg må bide i det sure æble og finde mig til rette med win 8.1 men heller ikke her har jeg nu succes, da jeg ikke kan komme udenom at indtaste produktnøglen, som ikke står på computeren eller kassen til computeren.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 11:27 #5
Hej og velkommen til.
Var den ikke født med Windows 8 og opgraderet til 8.1?
På preinstallerede Windows 8 maskiner, ligger nøglen i bios, og når du installerer Windows 8 på den så hentes/aktiveres den automatisk.

Hvad har du gjort i bios?
Har du deaktiveret "secure boot" får at åbne at du kan boote på andet end harddisken?
Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
04. januar 2015 - 11:41 #6
Hej og tak for velkomst.
Maskinen blev leveret med 8.1 installeret.
Ja jeg har deaktiveret Secure boot og kører på Legacy istedet for Uefi
Thorleif
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 12:03 #7
Hvad installerer du med?
DVD eller usb?
Er du sikker på de er rigtig oprettet, så de er bootbare?
Jeg har brugt usb nogle gange, og her bruger jeg Rufus til at oprette disse usb pinde.
Der er denne guide om det her på eksperten:
http://www.eksperten.dk/guide/1616

Fordelen med usb har jeg oplevet at man er fri for at den beder om en dev driver som man ikke lige har. Det har jeg oplevet nogle gange med dvd installation.
Usb installerer også hurtigere end dvd gør føler jeg.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 12:06 #8
Er den leveret med 8.1 preinstalleret burde den ligge i bios også.

For at ændre på oplevelsen af Windows 8.1 så kan man installere Clasic Shell, som får noget af den gamle kendte brugerflade tilbage.
Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
04. januar 2015 - 12:24 #9
#7
Jeg forsøger at installere win 8.1 fra usb lavet med Rufus og det fungere fint nok, indtil den kommer til hvor den vil have reg. key.

Win 7 blev forsøgt installeret med dvd.
Den kørere instalationen som den skal, men når den genstarter efter at have skevet "klargør skrivebord" kommer der sort skærm og en curser der blinker oppe i venstre hjørne.

Ligenu er målet at få gang i computeren igen, uanset win vers.
Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
04. januar 2015 - 12:25 #10
#8

Ja det er der flere der siger den burde, men et eller andet er galt
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 13:05 #11
#9 tager du usb drevet ud lige som den genstarter ved kalrgøring af skrivebord?
Tror ´måske ikke den har brug for usb mere på det tidspunkt, og så skal den gå ned  til option 2 i boot der er harddisken.
Avatar billede Thorleif_O Nybegynder
04. januar 2015 - 13:42 #12
#11

Det er ved Win 7 jeg kommer til den sorte skærm, det er ved installering med cd/DVD
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 17:15 #13
Ok.
Man burde kunne få koden ud af bios. Problemet er bare at få kørt programmet. Jeg har ikke erfaring med om det kan gøres fra en live cd da jeg ikke har prøvet det.
Programmet der er dette:
http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Jeg havde nok selv forsøgt at se om det kunne køres fra en live cd på den måde at live cd køres fra det ene medie, og programmet her fra en anden.

Du er jo i den situation at Windows 7 ikke vil installeres, og at du ikke lige kan vende tilbage til Windows 8 på grund af nøglen. Så nøglen må være det man bør prøve.
En live cd kan være Hirens boot cd eller en Linux installations cd hvor man vælger at køre den fra cd sp man ikke installerer den.