Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 09:40 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Kan man lave tastaturgenvej for nedluk af computeren?

Kan man lave tastaturgenveje for henh. at lukke computeren og gå i slumre-tilstand? I givet fald hvordan?
Avatar billede arnely Novice
04. januar 2015 - 10:16 #1
Jeg ved ikke om man kan lave en tastaturgenvej, for at lukke Windows 8.

Men der er en anden mulighed som gør det lettere at slukke for computeren, hvis det er Windows 8.1. som du har på din computer.

I stedet for som nu at slukke computeren ved at "fange" sluk knappen i højre side (som for nogen er meget vanskeligt, hvilket man godt forstår)
Så kan du "højre klikke" på Windows" ikonet i venstre side af skærmen, inde på dit skrive bord - og slukke computeren af denne vej.

Altså gå til Windows ikonet på skrivebordet i "Venstre" side og højre klikke, så dukker der en menu op og nederst i den kan du slukke computeren :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 10:45 #2
Jeg har lavet en knap på skrivebordet til at lukke min pc ned i davle.
Når man højreklikker på skrivebordet, og vælger genvej, skal denne tekst skrives (pastes) ind

%windir%\system32\rundll32.exe PowrProf.dll, SetSuspendState

Som bemærkning til ikon har jeg skrevet "Luk computeren"
Når genvejen er oprettet kan man højreklikke på ikon og vælge egenskaber. Herinde burde du kunne lave den genvej du vil. Du skal blot være opmærksom på at genvejen IKKE er en som andre programmer bruger.
Tastaturgenvej virker her når jeg har indsat den.
Jeg har valgt ctrl+alt+Q men den kan være andre kombinationer.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 10:48 #3
Når genvejen på skrivebordet er oprettet kan du ændre ikonet så du får et passende ikon til den. Min ligner en tænd/sluk knap.
Avatar billede jensenjs Juniormester
04. januar 2015 - 10:52 #4
Som 220661 skriver

Eller lave en bat fil med shutdown kommandoen (som jeg gjorde)

eller som jeg gør nu.

[Windows]+[D] Så er du på skrivebordet
[ALT+F4] Så får du hele listen af nedluknings kommandoer
Avatar billede jensenjs Juniormester
04. januar 2015 - 11:49 #5
220661

Jeg kører også classic shell.

Og den kommer hver gang.

Først win+d
så alt+f4

Nu kender jeg dig godt nok til at vide at du er lige så meget inde i systemet som jeg :-)
Men jeg skriver det alligevel, hvis man allerede er på skrivebordet altså klikker på et tomt område af skrivebordet så skal man bare trykke alt+f4
Avatar billede groenaert Novice
04. januar 2015 - 10:55 #6
Du kan gøre følgende:
Opret en mappe under C: der f.eks. hedder "Scripts"
I denne mappe laves en bat fil med følgende i (uden ""):
"shutdown.exe /s /t 00" Dette lukker din computer

For at få den til at gå i slumretilstand laves en anden bat fil med følgende (uden ""):
"shutdown.exe /h" Dette får computeren til at slumre

Opret en genvej på dit skrivebord til bat filerne og tildel genvejene en tastaturgenvej f.eks. CTRL + ALT + S og CTRL + ALT + H

Det er vigtigt at du til genvejene går ind i egenskaberne for dem og under avanceret vælger "Kør som administrator"

Grønært
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 11:01 #7
jensenjs

jeg får ikke den mulighed her hos mig.
Lander blot på skrivebordet. Kan det være fordi jeg kører Classic Shell på min Win 8?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 11:02 #8
Det var så [ALT+F4] kommando jeg henviste til.
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 11:25 #9
Jeg vil kigge på jeres ting. Glemte at skrive at det er Windows 8.1 - ved ikke om det gør nogen forskel.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 11:38 #10
Det gør det ikke. Du kan lave en Dvale og Luk computeren, samt en Genstart knap, og lægge den ned i procesline. Slumre knap kan man ofte finde på tastaturet den ligner en halvmåne.

http://pixxel.dk/windows-81
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 11:46 #11
@groenaert #5
For at få den til at gå i slumretilstand laves en anden bat fil med følgende (uden ""):
"shutdown.exe /h" Dette får computeren til at slumre

Den går ikke i slumre den går i dvale.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 11:53 #12
Synes generelt godt om din hjemmeside @pixxel.
Den er fyldt med rigtig mange gode tips.
Så thumbs up herfra :-)
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 11:56 #13
@220661 tak
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 11:55 #14
Tak jensenjs. Så virker det :-)
Jeg er nu forholdsvis ny i Windows 8. Kom fra XP i marts måned sidste år, men jeg synes det er sjovt at arbejde sig ind i systemerne, og forhåbentligt huske de tips jeg får.
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 12:11 #15
>220661: Jeg har prøvet din løsning til nedluk. Det fungerer fint.
Ved du om der findes en tilsvarende "kode" for slumre som din
%windir%\system32\rundll32.exe PowrProf.dll, SetSuspendState
for nedluk?

>groenaert: Din løsning for nedluk virker også, mens bat-filen med "shutdown.exe /h" hos mig også får maskinen til at lukke ned og slukke.

Fælles for jeres  løsninger er, at der skal være en genvej på skrivebordet. Jeg har prøvet at flytte den til anden beliggenhed (da de ikke skal bruges til at klikke på er de overflødige på skrivebordet), men så virker det ikke.

Er der en måde at genvejene væk fra skrivebordet og de stadig vil virke?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 12:33 #16
Prøv denne til slumre:

%windir%\system32\rundll32.exe PowrProf.dll, SetSuspendState 0,1,0

Nej det kender jeg desværre ikke
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 12:51 #17
>220661: Den får også maskinen til at lukke ned og slukke.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 15:22 #18
der er ikke brug for dette.
når du slukker din pc på knappen, lukker den windows ned, eller går i slumre. det indstilles i strømstyring hvad den skal gøre.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2015 - 15:44 #19
#16 ja den mulighed er der selvfølgelig også.
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 15:49 #20
#18 Skal jeg forstå det du skriver som at der ikke er mulighed for at lave én tastaturgenvej til Luk ned og en anden tastaturgenvej til Slumre? Det er det jeg ønsker.
Avatar billede jensenjs Juniormester
04. januar 2015 - 16:03 #21
Jeg glemte lige!
Til gengæld bruger jeg stadig en bat fil og shutdown /a
som stopper en utilsigtet/fejlagtig nedlukning
Der er dog kun få sekunder at reagerer i.

OG så kan jeg da anbefale at man fra desktoppen trykker F1
så kommer hjælp frem på skærmen (den kender vi alle)

Men skriv så tastaturgenveje i søge feltet, og klik på det første link

Her har man stort set samtlige tastaturgenveje til Windows og andre MS programmer som office.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 16:51 #22
#17 bruger ikke selv slunre funktionen, men som jeg forstår i denne tråd jeg læser her, så virker den ikke hvis dvale er aktiveret på computeren:

http://superuser.com/questions/463646/is-there-a-command-line-tool-to-put-windows-8-to-sleep
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 17:37 #23
Hold da op. Jeg var ikke klar over, at der findes så mange forskellige indstillinger, men jeg kan forstå, at der både findes slumring, hybrid slumring og dvale. Min maskine står til 1) slumring efter 30 minutter, 2) hybrid slumring er tilladt, 3) Gå i dvale: Aldrig. Så dvale ser altså ud til at være deaktiveret.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. januar 2015 - 20:14 #24
Ja der er mange indstillinger man (efter min mening) ikke har brug for.
Der må være eller andet der på en eller anden måde involverer på din pc. På den vejledning jeg gav dig i #16  burde den lukke din pc ned i slumre.
Her er en anden tråd om det:
https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/299919a5-1f24-4499-9937-6592ebef6d4e/create-sleep-shortcut-windows-8
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 22:11 #25
Bravo - der var den!

Det handler om, at "hibernation" skal slås fra, som beskrevet i tråden. Hvis den ikke er slået fra, så går maskinen i hibernate, hvor jeg fejlagtigt tidligere troede at maskinen lukkede helt ned. (Hibernate indebærer, at maskinen ser slukket ud, og det tager lige så lang tid at starte op, men når man genåbner computeren, er dokumenter, programmer osv. hvor man slap før man satte den i hibernate - ved ikke hvad det kaldes på dansk).

Det var sværere end jeg havde forestillet mig, jeg burde have tildelt flere point.

>220661, læg point til svar - og tak for ihærdig indsats.

>groenaert, din løsning med .bat-filen virkede også for nedluk, jeg kunne ikke få den med slumre til at virke.

Under alle omstændigheder er løsningen uden bat-fil mest elegant, da man her slipper for det sorte vindue, når batfilen eksekveres.

Tak til alle for inputs.
Avatar billede visto Professor
04. januar 2015 - 23:40 #26
Hmm. Ikke helt færdig. For nu er problemet at Nedluk genvejen kun får maskinen til at gå i dvale...
Avatar billede visto Professor
05. januar 2015 - 10:33 #27
Jeg har nu kørt maskinen tilbage (via image) til en tilstand, før jeg slog hibernation (dvale) fra. Det bidrog i første omgang til forvirring. Nok fordi jeg tidligere ikke kendte til alle disse forskellige tilstande og derfor ikke tjekkede vågent nok, hvad der skete.

Jeg har nu - altså med dvale genaktiveret - igen testet 220611's og greonaerts genveje, der skulle give nedluk og slumre.
Den eneste, der får maskinen til at lukke, er groenaerts shutdown-bat. De andre tre sætter i dvale.

Med dvale deaktiveret (powercfg -h of i Command Prompt) nedlukker groenaerts shutdown-bat stadig. Mens begge 220661's genveje sætter i slumre. groenaerts slumre-bat gør intet.

Nedluk er dermed under alle omstændigheder klaret (groenaerts shutdown), mens jeg synes det ser ud som om, jeg må vælge mellem enten at kunne sætte maskinen i dvale eller slumre (via en af 220661's genveje). Eller er der nogle af jer kloge mennesker der kan se andre muligheder?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. januar 2015 - 12:08 #28
Jeg havde (og har selv valgt) kun at bruge dvalefunktion. Føler ikke man "sparer" meget tid kun ved at bruge slumre.
Synes kan være fint med slumre, hvis det er en bærbar man lige skel flytte fra a til b. Men er det en stationær, så vil jeg anbefale dvale. Men det er der sikkert flere bud på ;-)
Avatar billede finb Ekspert
05. januar 2015 - 12:41 #29
windows-knappen (den med flag) + L
Avatar billede visto Professor
05. januar 2015 - 14:33 #30
Låser computeren, og det er jo noget helt andet.
Avatar billede visto Professor
06. januar 2015 - 16:01 #31
220661 og groenaert: jeg beder jer lægge svar til point (220661 for slumre og groenaert for nedluk), hvorefter jeg vil afslutte.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. januar 2015 - 16:18 #32
svar.
Avatar billede visto Professor
07. januar 2015 - 13:04 #33
>groenaert, læg venligst svar, afslutter i morgen torsdag.