Avatar billede zarpod Praktikant
09. januar 2015 - 09:56 Der er 16 kommentarer

opgradering

Hej.jeg skal opgradere en pc fra 2010: phenomenon II Quad 4*3,4. Opgraderet med Samsung ssd evo 840 500gb og GTX 730 grafikkort.

Hav ksn anbefales til et budget omkring 2.500,-?

Komplett anbefaler: https://www.komplett.dk/opgraderingspakke-intel-core-i5-4460/783614

Skal kunne bruges til WoW Sims4 osv.

Vh
Jakob
Avatar billede Slater Ekspert
09. januar 2015 - 10:15 #1
Hvis du vil spille på den, så er det slet ikke den retning du skal kigge i, men på at opgradere grafikkortet. Din CPU er ikke elendig, den vil klare det helt fint i dag. Du skriver dog ikke hvor meget RAM du har, så det kunne måske også klare en opgradering.
Avatar billede zarpod Praktikant
09. januar 2015 - 12:45 #2
Jeg har 8 GB ram. Tænkte at jeg burde opgradere mit bundkort for at få fuld hastighed på min side. Har det ikke betydning i spil og i pc opstart?
Avatar billede zarpod Praktikant
09. januar 2015 - 12:46 #3
ssd - ikke "side"
Avatar billede Slater Ekspert
09. januar 2015 - 14:07 #4
SSD har stor betydning i opstart - både af hele computeren og af spil. Men når du først er inde i et spil, betyder det meget lidt.

Om du udnytter din SSD fuldt ud kommer an på hastigheden af din SATA, og du skriver heller ikke hvilket bundkort du har - men med en relativt ny CPU ville jeg tro den var okay. Grafikkortet er stadig ubestridt den største betydning i spil, og et 730 er ikke særlig godt.

Den opgraderingspakke fra Komplett er i hvert fald spild af penge for dig.
Avatar billede zarpod Praktikant
09. januar 2015 - 14:17 #5
Mange tak.

Min CPU (og motherboard)  er fra marts 2010, så jeg troede den var flaskehalsen?

Kan jeg få en god opgradering af mit grafikkort til omkring 2k?
Avatar billede Slater Ekspert
09. januar 2015 - 16:17 #6
Et GTX 770 fås fra cirka den pris. Det er stadig et godt kort. Du vil dog få et nyere og mere fremtidssikret kort med et GTX 970 til 500 mere.

CPU'en er fin. Men husk at tjekke om motherboardet har PCIe 2 eller 3, og om strømforsyningen har de rigtige udgange og er stor nok til at trække kortet. Du kan beregne hvor meget du skal bruge her:
http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp
Avatar billede zarpod Praktikant
09. januar 2015 - 22:50 #7
Tak for tippet

Her er mit bundkort: http://www.proshop.dk/Bundkort/GIGABYTE-GA-770TA-UD3-(rev.-1.0)-2203927.html

Det ser ud til kun at have PCIe 2.0. Hvad betyder det for mit valg af grafikkort. Eller betyder det at det børopgraderes?
Avatar billede zarpod Praktikant
09. januar 2015 - 23:08 #8
Det ser også ud som om mit bundkort kun giver mig halv hastighed (3 GBs) på min SSD?
Avatar billede Slater Ekspert
10. januar 2015 - 09:00 #9
PCIe 2 er fint. PCIe 3 er endnu kun for fremtidskompatiblitet - ingen grafikkort bruger hastigheden endnu. Ingen grund til at opgradere på grund af det.

Det ser også ud til at der er SATA-600 på. Har du hvor hurtigt du læser fra SSD'en, evt. med et værktøj som HDTune?
Avatar billede zarpod Praktikant
10. januar 2015 - 11:12 #10
Ahhhh. Bliver meget klogere her. Er meget taknemmelig for hjælpen. Så vidt jeg kan se er sat 600 kun på Gigabytes egen gSata controller som jeg har læst dårligt om. Prøver HDTV. Tak
Avatar billede zarpod Praktikant
10. januar 2015 - 11:12 #11
HDTune - virkelig dårlig autokorrektur
Avatar billede zarpod Praktikant
10. januar 2015 - 23:49 #12
Ifølge HDTune ligger jeg på 200 MB/s. Detlyder ikke rigtigt?
Avatar billede zarpod Praktikant
10. januar 2015 - 23:51 #13
På Alt om Data anbefaler de dette som det bedste i kategorien lige under 2000,-. Kan det være en god løsning som opgradering?

http://www.altomdata.dk/sapphire-r9-285?source=topBoxSecond
Avatar billede Slater Ekspert
12. januar 2015 - 13:54 #14
200 MB/s lyder rimeligt men ikke imponerende. Det er meget normalt for low-end SSD'er. En Samsung EVO burde måske kunne lidt mere.

Mht. grafikkort er jeg ikke så meget inde i AMD's, men så vidt jeg lige kan se er R9 285 klart værre end et GTX 770 (nærmere på niveau med 760), men til gengæld også billigere. Absolut en mulighed til dit behov. Det kan i hvert fald sagtens trække WoW og Sims.
Avatar billede zarpod Praktikant
12. januar 2015 - 16:08 #15
OK. Jeg prøver at teste om jeg kan få overførslen op ved at bruge gSATA porten.

Jeg ser på, hvad jeg kan få et GTX 770 til. Hvis der ikke er stor forskel hopper jeg på det i stedet for R9 285

Mange tak for hjælpen. Jeg er meget glad for at du tog dig tid til at svare på min byge af spørgsmål!

Læg en kommentar som et svar, hvis du gerne vil have pointene.

Vh
Jakob
Avatar billede Slater Ekspert
13. januar 2015 - 09:30 #16
Held og lykke med opgraderingen.