Avatar billede mikman Nybegynder
09. januar 2015 - 10:47 Der er 7 kommentarer

C5 1.8 indlæs PBS fil

Jeg kan hente alle indbetalere fra PBS i en CSV fil og så er det nemt nok at flytte rundt på oplysningerne i Excel.
Men hvordan får jeg gemt en fil som kan indlæses i C5?

Jeg får en fil fra min bank med indbetalere med linier som disse:
FI030201408047100007575757507690830224201408054507365800201408050000000000145000000000000000000575500CC000000000N

Men selvom jeg prøver at sætte mine oplysninger op på samme måde, vil C5 ikke indlæse dem.

Er der nogen som har en guide, en beskrivelse af hvad C5 kræver/ønsker eller hvor det kan ændres.

Jeg ønsker faktisk bare at kunderne bliver indlæst i en kassekladde... dato, beløb osv. gør ikke så meget.
Avatar billede danjo Novice
09. januar 2015 - 11:32 #1
Jeg har en rapport som læser lige præcis den fil du får fra banken.

Den sætter alle kunderne ind i en kassekladde, og udfylder både debitor nummer, beløb, tekst og fakturanummer til udligning af den faktura du har betalt.

Alternativet er at du
1. indlæser filen i Excel som en .TXT fil,
2. sætter markeringer op så de rigtige data kommer i de rigtige kolonner
3. gemmer filen som en CSV fil
4. åbner CSV filen i NotePad
5. udskifter alle "," med "."
6. udskifter alle ";" med "," (pga. din C5 er version 1.80)
7. gemmer filen som "xxx.KOM" fil
8. går i C5 under GENERELT - PERIODISK - DATAMANIPULATION
9. laver en opsætning af felterne så de passer med kolonnerne fra Excel
10. indsætter felterne "KladdeNavn" og sætter den til din kladde
11. sætter valuta og kurs felterne til DKK og 100
12. sætter linienummer til en variabel der tæller sig selv op med 1

Herefter kan du indlæse din CSV fil... Det er ikke så ligetil desværre, men har gjort det selv indtil jeg fik programmeret rapporten der indlæser det hele af sig selv.

MVH
Dan Johansen
www.consona.dk
Avatar billede wise Seniormester
09. januar 2015 - 11:33 #2
Nu ved jeg intet om c5 og slet ikke så gammel version (arbejder selv med en alternativt produkt)

MEN det klip du viser er fra en fil i "PBS Sektorformatet".
Du skriver at du henter den i csv og leger excel.
Kan du ikke bare hente den i sektor formatet, det kan mig bekendt ALLE banker danne for FIK indbetalinger.

Hvis det ikke er fik indbetalinger, eller du af anden grund skal via excel vil en sædvanlig import af kassekladdelinjer nok give bedre mening - jeg forventer en sådanne findes i C5, men ved ikke hvor/hvordan.

/Lasse
Avatar billede mikman Nybegynder
12. januar 2015 - 13:34 #3
Hej Dan

Når jeg indlæser fra min bank bruger jeg:
Debitor>Periodisk>Indbetaling

Men den kan jeg ikke få til at forstå filen fra PBS - heller ikke selvom jeg tilpasser den så meget jeg kan.

Den rapport som du bruger - hvordan starter du den?
Avatar billede danjo Novice
12. januar 2015 - 14:16 #4
Det vil sige, at det er Debitor-periodisk-indbetaling, du har brugt indtil nu, og så er den holdt op med at virke?

Rapporten er én jeg selv har programmeret til indlæsning af PBS filer, så den kan du ikke starte i en alm. C5.
Avatar billede mikman Nybegynder
19. januar 2015 - 09:25 #5
Nej...
Jeg kan fint indlæse filen fra Jyske Bank.

Men fra PBS (nets) får jeg bare en csv fil som C5 ikke umiddelbart vil indlæse korrekt.
Så jeg håbede jeg kunne sætte den rigtigt op, så i det mindste kundenummeret bliver indlæst i en kassekladde.
Avatar billede danjo Novice
19. januar 2015 - 12:00 #6
Kan det betale sig for dig at bruge lidt penge på det?

Hvis du vil, så send mig en mail på dan@consona.dk, så kan vi lige maile eller tage en snak i telefonen om, hvad det kunne koste.

MVH
dan@consona.dk
Avatar billede mikman Nybegynder
02. februar 2015 - 10:02 #7
Mange tak Dan!

#1 er vejen frem for mig... ikke så automatisk - men alligevel fint!

Nu mangler jeg bare at jeg også kan køre Datamanipulation på min stationær  :-)
Har du også løsningen på den:
http://www.eksperten.dk/spm/1001372