Avatar billede simonjakobsen88 Praktikant
14. januar 2015 - 12:35 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at finde sensor, til måling af overflade

Hej

Vi vil gerne have lavet en maskine til sortering af kartofler efter størrelse.

Vi har tænkt os at gribe det an ved at kartoflerne placeres på et transportbånd, hvor de ligger enkeltvis.

Så forestiller vi os, at de køres under en sensor, som ved at måle overfladen af kartoflen, gør os i stand til at beregne den anslåede volumen af kartoflen.

Herefter sendes et signal til den "låge" som skal kartoflen falde ned i.

Men vi har aldrig arbejdet med sensorer før, og vi kender ikke rigtigt til, hvilke typer der er.

Er der en herinde, som kan guide os frem til en sensor som kan hjælpe os på vej, og helst med et analogt output.

mvh
Simon

ps. Stil endelig uddybende spørgsmål
Avatar billede finb Ekspert
14. januar 2015 - 13:57 #1
Hvad med låger i forskellige størrelser til forskellige kartofler ?
Eller lemme, der vipper ved forskellig vægt ?
Eller akustisk, hvor hver kartoffel rejser gennem en "orgelpibe", der ændrer lyd, alt efter, hvor fuld orgelpiben er.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. januar 2015 - 13:59 #2
det kan laves helt ukompliceret mekanisk. Nogle lange skinner der er vinklet let i forhold til hinanden, så afstand øges undervejs. Skinner skal ryste/bevæges, så kartofler rystes ned ad skinnerne.
De små vil falde igennem først, og de store til sidst.
Her er en til 10000kr http://www.mascus.dk/landbrug/andre-landbrugsmaskiner/skals-kartoffelsorteringsanlag/ec6qjh5d.html
Avatar billede simonjakobsen88 Praktikant
14. januar 2015 - 14:21 #3
Hej Finb

Vi har ikke forstand på akustik og orgelpiber :)

Jeg kan ikke lige se, for mig hvordan kartoflen skal flyttes mellem de forskellige lemme, indtil de rammer den lem, der er den rigtige. Derudover skal det være muligt at ændre intervallerne.

De drejer sig om sortering af nye kartofler, som pakkes i 1 kilos bakker, og sælges i egne boder, såvel som 40 supermarkeder. Og det der er med nye kartofler, er at først på sæsonen vejer den lille sortering måske 10-20 gram, mens den lille sortering lidt senere hen vejer 20-30 gram.
Avatar billede simonjakobsen88 Praktikant
14. januar 2015 - 14:23 #4
Hej Claes

Jeg kender godt princippet :)

Men det er alt for upræcist, nogle kartofler er aflange, andre er mere runde i det, og almindelige sortermaskiner er ikke egnet til en så fin sortering, som vi skal have.

Lige nu, bliver alt sorteret i hånden, og med mennesker som størrelsesdommere.

men tak for input
Avatar billede finb Ekspert
14. januar 2015 - 14:59 #5
Hvad med en bismer-vægt,
der balancerer ved 20 gram,
så man kan se,
om kartoflen vejer > eller < 20 gram ?
Avatar billede simonjakobsen88 Praktikant
14. januar 2015 - 15:08 #6
Der vil være 3-4 samtidige intervaller fx. 10-20g , 21-30g, 31-40g og <40g

Og vi har også gået med tanken om at lægge kartoflerne på en vægtskål, og så afhængig af vægt så skal skålen vippe den ene eller den anden vej.

Faktisk har vi bygget en prototype, der virker, men der er ikke tempo nok på. Det dur ikke at vægten skal bruge måske 1-1,5 sekund fra at man slipper kartoflen til den har lavet en måling, vippet kartoflen af igen, og er tilbage i udgangspositionen.

Vi skal op på at kunne klare minimum 3 kartofler i sekundet.
Avatar billede finb Ekspert
15. januar 2015 - 14:48 #7
Arkimedes: Kartoflen fortrænger en vis mængde vand = vægt ?

Eller en slags ekko-lod, som du selv nævner:
"Så forestiller vi os, at de køres under en sensor, som ved at måle overfladen af kartoflen, gør os i stand til at beregne den anslåede volumen af kartoflen."

Hvis der findes en mini-tunnel-scanner, er den sikkert dyr.
Avatar billede simonjakobsen88 Praktikant
15. januar 2015 - 18:46 #8
Jeg forventer heller ikke den kan købes for en 5'er.

Vi kører 50+ tons igennem, så maskinen kan også godt tåle en investering af en vis størrelse.
Avatar billede simonjakobsen88 Praktikant
04. marts 2015 - 00:37 #9
Ingen løsning fundet